Lokalizacja
Opis: Podczas wykonywania 7 kręgu, przygotowując się do kolejnego konwojera, gdy samolot był na pozycji po trzecim zakręcie kręgu, uczeń przestawił dźwignię wypuszczania podwozia w pozycję „wypuszczone”. Na prostej do lądowania instruktor powziął wątpliwości co do prawidłowej sygnalizacji wypuszczenia podwozia, przestawiając kilkukrotnie dźwignię wypuszczania w górę i w dół. Jedocześnie uczeń przekazał instruktorowi swoje wątpliwości co do położenia bezpieczników, nie dostrzegł również wypuszczonego przedniego koła, które powinno być widoczne w lusterku na gondoli silnikowej. Gdy samolot znajdował się tuż nad drogą startową, w fazie wytrzymania do lądowania, instruktor zdecydował o przerwaniu procedury, zwiększył ciśnienie ładowania i przejął sterowanie samolotem. Pomimo wykonania tych czynności, dolna część kadłuba otarła się o drogę startową, a śmigła zahaczyły o nią końcówkami łopat. Po uzyskaniu wymaganej wysokości, instruktor wypuścił podwozie metodą awaryjną, nie zachowując jednak procedury przewidzianej Instrukcją Użytkowania w Locie. Gdy samolot przeleciał nad zabudowaniami lotniska, wypuszczenie podwozia potwierdził informator na wieży. Uszkodzony samolot bezpiecznie wylądował i skołował na płytę pod hangarem. Załoga nie odniosła obrażeń.
Miejsce zdarzenia: lotnisko Mielec (EPML)
Państwo: Polska
Rodzaj i typ statku powietrznego: PA-34-200T Seneca II
Znaki rejestracyjne: SP-ROY
Numer akt: 2022/4866
Powiązane raporty:
Załącznik | Wielkość |
---|---|
2022_4866_uchwala.pdf | 118.4 KB |
2022_4866_resolution_en.pdf | 79.55 KB |