Zdarzenie lotnicze podczas lądowania samolotu PA-34-200T Seneca II SP-ROY 2022/4866

Data zdarzenia: 
24 August, 2022 (godzina nieokreślona)

Lokalizacja

lotnisko Mielec (EPML)
Poland
50° 19' 19.9992" N, 21° 27' 43.9992" E

 Opis: Podczas wykonywania 7 kręgu, przygotowując się do kolejnego konwojera, gdy samolot był na pozycji po trzecim zakręcie kręgu, uczeń przestawił dźwignię wypuszczania podwozia w pozycję „wypuszczone”. Na prostej do lądowania instruktor powziął wątpliwości co do prawidłowej sygnalizacji wypuszczenia podwozia, przestawiając kilkukrotnie dźwignię wypuszczania w górę i w dół. Jedocześnie uczeń przekazał instruktorowi swoje wątpliwości co do położenia bezpieczników, nie dostrzegł również wypuszczonego przedniego koła, które powinno być widoczne w lusterku na gondoli silnikowej. Gdy samolot znajdował się tuż nad drogą startową, w fazie wytrzymania do lądowania, instruktor zdecydował o przerwaniu procedury, zwiększył ciśnienie ładowania i przejął sterowanie samolotem. Pomimo wykonania tych czynności, dolna część kadłuba otarła się o drogę startową, a śmigła zahaczyły o nią końcówkami łopat. Po uzyskaniu wymaganej wysokości, instruktor wypuścił podwozie metodą awaryjną, nie zachowując jednak procedury przewidzianej Instrukcją Użytkowania w Locie. Gdy samolot przeleciał nad zabudowaniami lotniska, wypuszczenie podwozia potwierdził informator na wieży. Uszkodzony samolot bezpiecznie wylądował i skołował na płytę pod hangarem. Załoga nie odniosła obrażeń.

Miejsce zdarzenia: lotnisko Mielec (EPML)

Państwo: Polska

Rodzaj i typ statku powietrznego: PA-34-200T Seneca II

Znaki rejestracyjne: SP-ROY

Numer akt: 2022/4866

Powiązane raporty:

ZałącznikWielkość
2022_4866_uchwala.pdf118.4 KB
2022_4866_resolution_en.pdf79.55 KB
comments powered by Disqus