Lokalizacja
Opis: 26 czerwca 2020 roku uczeń pilot wykonywał samolotem SP-ATO samodzielny lot szkolny według VFR na lotnisko obce. Po wykonaniu lotu z lotniska EPPO na lotnisko EPBY, uczeń wykonywał lot na lotnisko EPLU. W czasie lotu informator FIS Poznań przekazał uczniowi informację o występowaniu intensywnych burz w rejonie planowanego lotniska lądowania. W tym czasie instruktor nadzorujący lot szkolny zadzwonił do FIS Poznań z prośbą o przekazanie uczniowi , że ze względu na pogorszenie pogody ma on wykonać lot na lotnisko EPPO. Zgodnie z poleceniem uczeń wyznaczył dalszą trasę lotu z rejonu m. Kostrzyń do lotniska EPPO. Informator FIS polecił uczniowi nawiązanie łączności na trasie z Kobylnica Radio, a następnie z TWR EPPO przed punktem VFR TANGO. Uczeń potwierdził odebranie informacji i kontynuował lot. Po chwili informator FIS Poznań zauważył, że SP-ATO zmienił kurs na południowy. Wykonując lot z nowym kursem SP-ATO zbliżał się do punktu VFR ROMEO MCTR EPKS, a jego pilot nie odpowiadał na wywołania FIS Poznań i wleciał w przestrzeń MCTR EPKS, w której znajdował się inny samolot. Informator FIS Poznań powiadomił krl TWR EPKS o wlocie SP-ATO w jego przestrzeń powietrzną. W czasie lotu bez łączności w MCTR EPKS SP-ATO przeciął podejście do RWY 29.O godz. 16:30 uczeń nawiązał ponownie łączność z informatorem FIS Poznań, który przekazał pilotowi informację o jego aktualnej pozycji i polecił nawiązanie łączności z TWR EPKS. Po nawiązaniu łączności z krl TWR EPKS pilot zgłosił pozycję „Prawy base do RWY 28”, co wyraźnie wskazywało na utratę orientacji geograficznej i przekonanie pilota o wykonywaniu podejścia do lotniska EPPO. Krl TWR EPKS przekazał pilotowi informację o jego położeniu 1 NM na południe od lotniska EPKS. Po wznowieniu orientacji geograficznej pilot otrzymał zezwolenie na kontynuowanie lotu do lotniska EPPO przez punkt VFR SIERRA. O godz. 16:35 SP-ATO opuścił MCTR EPKS, kontynuował lot i wykonał lądowanie na lotnisku EPPO.
Miejsce zdarzenia: MCTR EPKS
Państwo: Polska
Rodzaj i typ statku powietrznego: Cirrus SR20
Znaki rejestracyjne: SP-ATO
Numer akt: 2020/1538
Powiązane raporty:
Załącznik | Wielkość |
---|---|
2020_1538_uchwala.pdf | 353.8 KB |