Lądowanie w terenie przygodnym samolotu Piper Pa-28-140 OK-EVR 2022/2657

Data zdarzenia: 
31 May, 2022 (godzina nieokreślona)

Lokalizacja

Lotnisko Warszawa-Babice (EPBC)
Poland
52° 16' 9.0588" N, 20° 54' 25.9812" E

 Opis: 31.05.2022 r. instruktor wraz z uczniem-pilotem wykonywali na samolocie Pa-28 na lotnisku EPBC, loty dopuszczające do lotów samodzielnych po kręgu. Podczas wspólnie wykonanego przeglądu przedlotowego instruktor z uczniem stwierdzili, że w lewym zbiorniku jest powyżej 17 galonów paliwa, a w prawym około 5 galonów, uznając to za wystarczającą ilość do wykonania zaplanowanego zadania.
Po wykonaniu trzech kręgów sprawdzających instruktor dopuścił ucznia do wykonania samodzielnych lotów po kręgu. W czasie wykonywania drugiego samodzielnego kręgu, w drugim zakręcie na wysokości około 1800 ft i prędkości około 70 kt uczeń-pilot zauważył, że silnik zaczyna tracić moc, a wskazania obrotomierza spadły do 800 RPM. Potwierdził prawidłowe położenie przepustnicy i dźwigni sterowania mieszanką, włączył również pompę paliwa, co nie przywróciło silnika do prawidłowej pracy. Po określeniu swojego położenia względem lotniska uczeń-pilot podjął decyzję o lądowaniu w terenie przygodnym w okolicach punktu ZULU i Mostu Północnego. Na częstotliwości 122,305MHz Babice Radio zgłosił „Mayday” – awarię silnika oraz przymusowe lądowanie. Po około minucie samolot znalazł się w pobliżu wybranego pola. Uczeń-pilot wysunął klapy w położenie maksymalne, bezpośrednio nad początkiem pola wyrównał lot i przyziemił ostrożnie hamując. Lądowanie odbyło się bez uszkodzeń samolotu, a uczeń-pilot opuścił kabinę o własnych siłach. Służba AFIS powiadomiła o zdarzeniu Centrum Zarządzania Kryzysowego, PKBWL oraz Ratownictwo Lotnicze. Po lądowaniu uczeń-pilot zgłosił telefonicznie lądowanie w terenie przygodnym do swojego ATO

Miejsce zdarzenia: Lotnisko Warszawa-Babice (EPBC)

Państwo: Polska

Rodzaj i typ statku powietrznego: Piper Pa-28-140

Znaki rejestracyjne: OK-EVR

Numer akt: 2022/2657

ZałącznikWielkość
2022_2657_uchwala.pdf118.67 KB
comments powered by Disqus