Kapotaż i zniszczenie samolotu Piper PA-28 SP-WBP spowodowane lądowaniem z tylnym wiatrem i przyziemieniem z przelotem 376/11

Data zdarzenia: 
29 April, 2011 - 14:30

Lokalizacja

Poland
52° 48' 13.356" N, 18° 16' 49.1412" E

Uchwała Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych dotycząca zdarzenia numer: 376/11

Miejsce zdarzenia: lotnisko Inowrocław - Latkowo (EPIN)
Państwo: Polska

Rodzaj i typ statku powietrznego: samolot Piper PA-28-140 Cherokee
Znaki rejestracyjne: SP-WBP

Przyczyna wypadku:
Niewłaściwa decyzja pilota o wyborze kierunku lądowania, pomimo posiadania pełnej
wiedzy o kierunku i prędkości wiatru. W wyniku niewłaściwej decyzji nastąpiło lądowanie
z tylnym wiatrem co spowodowało przyziemienie z dużym przelotem (poza połową drogi
lądowania), dobieg z dużym trawersem oraz wytoczenie się samolotu poza roboczą część
lotniska. W wyniku wytoczenia się na nierówny i grząski teren nastąpiło oderwanie
przedniego koła i przewrócenie samolotu do pozycji plecowej.

Okoliczności sprzyjające zaistnieniu zdarzenia lotniczego:
Niepodjęcie decyzji o przejściu na drugi krąg po zauważeniu, że lądowanie będzie z dużym
przelotem i na zwiększonej prędkości.

Zalecenia profilaktyczne.
PKBWL nie sformułowała zaleceń profilaktycznych.

ZałącznikWielkość
2011_376_U.pdf56.86 KB
comments powered by Disqus