Lokalizacja
Opis: 1 lutego 2022 r. przewoźnik Ryanair Sun S.A realizował rozkładowy rejs na trasie EDDK-EPKT statkiem powietrznym typu Boeing 737-800 o znaku rozpoznawczym SP-RSB. W trakcie dolotu do lotniska docelowego załoga kokpitowa zapoznała się z komunikatem ATIS1, który opisywał stan operacyjny lotniska i warunki meteorologiczne. Obowiązujący komunikat z 22:16 informował, że podejście realizowano według systemu ILS3 do pasa startowego 27 (RWY). Nawierzchnia drogi startowej była mokra w 100%, z zalegającą warstwą śniegu o grubości 2 mm. Drogi kołowania (TWY) również były w 100% pokryte mokrym śniegiem. Wiatr z kierunku 220o wiał z prędkością 15 węzłów (kt). Widzialność w rejonie punktu przyziemienia wynosiła 2800 metrów. Pogoda charakteryzowała się intensywnymi opadami śniegu z zamgleniem. Warstwa chmur zaczynała się od pułapu 400 stóp (ft)7 jako zachmurzenie umiarkowane (BKN), a następnie przechodziła w pełne zachmurzenie (OVC) na wysokości 500 stóp. Piloci byli świadomi,że lądowanie i operacje naziemne będą wykonywane w „warunkach oblodzenia”. Wykonali obliczenia osiągów do lądowania i ustalili konfigurację samolotu: klapy 30; ustawienie automatycznego hamowania na poziomie 3 (Auto BRK 3). Załoga przeprowadziła briefing zgodnie z SOP12. O 22:47 kontroler zbliżania (APP) przekazał informację: „Braking Action on the RWY27 is: 4/4/4, 100% of wet snow”. Załoga wykonała ponowne obliczenia osiągów do lądowania i pomimo pogorszenia RCC podtrzymała konfigurację samolotu. O 22:49 kontroler wieży lotniska (TWR)16 wydał zezwolenie na lądowanie oraz poinformował, że „po lądowaniu należy spodziewać się zwolnienia RWY27 w TWY LIMA”. Lądowanie nastąpiło o 22:55.
Miejsce zdarzenia: Port Lotniczy Katowice w Pyrzowicach (EPKT)
Państwo: Polska
Rodzaj i typ statku powietrznego: Boeing 737-800-8AS
Znaki rejestracyjne: SP-RSB
Numer akt: 2022/420
Załącznik | Wielkość |
---|---|
u_2022_420.pdf | 387.28 KB |