Lokalizacja
Opis: Po zakończonej obsłudze samolotu pracownik obsługi płytowej zgodnie z obowiązującą procedurą dokonał obchodu „walkaround” w celu sprawdzenia gotowości samolotu do odlotu. Klocki blokujące główne podwozie zostały usunięte po odstawieniu schodów. Po zakończeniu przeglądu pracownik obsługi, podłączył zestaw intercomu do gniazda, nawiązał kontakt z załogą i rozpoczął procedurę uruchamiania silników. Jako pierwszy został uruchomiony silnik nr 2 a następnie silnik nr 1. Po uruchomieniu silników blokada przedniej goleni została usunięta przez elektryka i odpowiedni sygnał został przekazany załodze. Cały ten proces był nadzorowany przez kontrolera ruchu naziemnego, który przebywał w polu widzenia załogi. Chwilę później załoga przekazała obsłudze naziemnej komunikat o prawidłowych parametrach pracy silników, wyraziła zgodę na zakończenie łączności przez interkom oraz poinformowała, że oczekuje na sygnał wzrokowy z lewej strony samolotu na zgodę na rozpoczęcie kołowania. Po odłączeniu wtyczki interkomu okazało się, że są trudności z zamknięciem klapki chroniącej gniazdo podłączenia z powodu zablokowania się zaczepu. Pracownik obsługi naziemnej poprosił kontrolera ruchu naziemnego o pomoc w usunięciu zacięcia co spowodowało, że obaj oni przestali być widoczni dla załogi samolotu. Po usunięciu problemu obaj pracownicy zaczęli oddalać się od samolotu i w tym momencie samolot rozpoczął kołowanie bez uzyskania zgody za pomocą sygnału, który był wcześniej ustalony. Ponieważ prędkość kołowania była jeszcze niewielka obaj pracownicy zdołali odsunąć się od samolotu na bezpieczną odległość.
Miejsce zdarzenia: Lotnisko Łódź-Lublinek (EPLL)
Państwo: Polska
Rodzaj i typ statku powietrznego: Boeing 737-800
Znaki rejestracyjne:
Numer akt: 898/15
Powiązane raporty:
Załącznik | Wielkość |
---|---|
2015_0898_rk.pdf | 249.17 KB |