Lokalizacja
Uchwała Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych dotycząca zdarzenia numer: 05/10
Miejsce zdarzenia: lotnisko Pori (EFPO)
Państwo: Finlandia
Rodzaj i typ statku powietrznego: samolot Boeing 737-400
Znaki rejestracyjne: SP-LLB
Przyczyna incydentu:
Przyczynami incydentu polegajacego na wykonaniu lotu statkiem powietrznym w
znacznym stopniu zanieczyszczonym i lekko uszkodzonym żwirem stosowanym do
poprawy przyczepności nawierzchni pasa startowego lotniska w Pori były:
1. Brak informacji w publikacji Jeppesen odnośnie sposobu zimowego utrzymania stanu
pasa na lotnisku w Pori, w procesie przygotowania rejsu czarterowego.
2. Nieprawidłowe i niezgodne z procedura SOP Instrukcji Operacyjnej PLL „LOT” S.A. -
OM Part B „Landing Roll Procedure” użycie przez załogę odwracaczy ciągu podczas
lądowania na lotnisku w Pori.
3. Nieprawidłowa ocena stanu samolotu w wyniku wykonanego przez dowódce załogi
przeglądu PDI/PDC przed startem z lotniska w Pori.
4. Podjecie i realizacja przez dowódce załogi decyzji o wykonaniu lotu samolotem silnie
zanieczyszczonym i lekko uszkodzonym produktami do utrzymania przyczepności
nawierzchni pasa startowego.
PKBWL akceptuje zalecenia profilaktyczne zaproponowane przez PLL „LOT” S.A. i uzupełnia je
jak poniżej:
A. Biuletyn informacyjny dla personelu lotniczego (wprowadzony jako zalecenie
profilaktyczne nr 1) rozszerzyć na cała flotę PLL „LOT” S.A., a nie ograniczać go tylko do
floty samolotów Boeing 737.
B. Wprowadzić zalecenie profilaktyczne poniższej treści dla dowódców załóg lotniczych flot
samolotów wyposażonych w odwracacze ciągu:
Każdorazowo przy wykonywaniu lotu na lotniska o znanym zanieczyszczeniu pasów
startowych rozważać możliwość ograniczenia użycia odwracaczy ciągu.
Załącznik | Wielkość |
---|---|
2010_05_U.pdf | 64.14 KB |