Lokalizacja
Opis: 3 maja 2020 r. około godz. 17:00, uczeń-pilot (kobieta) wystartowała z pasa 21 na lotnisku w Piotrkowie Trybunalskim (EPPT), z zamiarem wykonania kilku lotów po kręgu. Pierwsze dwa kręgi przebiegły bez jakichkolwiek zakłóceń, natomiast krótko po starcie do trzeciego kręgu, na wysokości 30-50 metrów doszło do nagłego zatrzymania pracy silnika. Pilot próbowała uruchomić silnik, przełączyła na drugi (zapasowy) system sterowania silnikiem, ale silnik nie uruchomił się. W tej sytuacji, pilot podjęła decyzję lądowania awaryjnego w terenie przygodnym. Mała wysokość oraz znajdujące się na przedłużeniu pasa zabudowania uniemożliwiły lądowanie na wprost. Jedynie nadającym się miejscem do lądowania było pole znajdujące się po jej prawej stronie, ale z przebiegającą w poprzek polną drogą. Lądowanie na wybranym polu wymagało wykonanie zakrętu o około 90 stopni, który wykonała ze zbyt dużym pochyleniem i niewielkim przechyleniem, co doprowadziło do przyziemienia z trawersem, uszkodzenie podwozia i masek silnika oraz zahaczenia przodem samolotu o niewielki nasyp przy polnej drodze, wybicie samolotu do góry oraz początek obrotu w osi pionowej, po czym ponowny upadek i obrót o 180 stopni. Nie doszło do wycieku paliwa i pożaru samolotu. Samolot został poważnie uszkodzony. Uszkodzeniu uległy: podwozie, śmigło, łoże i maski silnika, wręga główna, konstrukcja kabiny, końcówka skrzydła i tylna część kadłuba.
Miejsce zdarzenia: lotnisko Piotrków Trybunalski (EPPT)
Państwo: Polska
Rodzaj i typ statku powietrznego: CH601 ZODIAK
Znaki rejestracyjne: OK – JUA 80
Numer akt: 1155/20
Powiązane raporty:
Załącznik | Wielkość |
---|---|
uchwala_pkbwl_1155_20.pdf | 599.99 KB |