Utrata panowania nad motolotnią Stratus 2PL SP-MIOT i zaczepienie kołem podwozia o stojący na ziemi śmigłowiec 645/10

Data zdarzenia: 
3 July, 2010 (godzina nieokreślona)

Lokalizacja

Bibianów
Poland
51° 56' 57.21" N, 19° 14' 58.146" E

Uchwała Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych dotycząca zdarzenia numer: 645/10

Komunikat Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego nr 57 z dnia 21.09.2010r.

Miejsce zdarzenia: Bibianów k/Ozorkowa
Państwo: Polska

Rodzaj i typ statku powietrznego: motolotnia Stratus 2PL
Znaki rejestracyjne: SP-MIOT

Przyczyna incydentu:
1. Nieopanowanie sterowania motolotnia w warunkach turbulencji powietrza, z lewym
bocznym wiatrem, co doprowadziło do utraty kierunku podczas podejscia do lądowania.
2. Niezachowanie należytej odległosci od stojacych na ziemi statków powietrznych, co po
utracie kierunku skutkowało zaczepieniem kołem prawej goleni podwozia głównego
motolotni o stojacy na ziemi śmigłowiec. W wyniku zdarzenia zostało uszkodzone koło
prawej goleni podwozia głównego motolotni oraz układ zawieszenia przekładni głównej
i silnika śmigłowca.

Jednocześnie, ze względu na stwierdzone uchybienia formalne (brak metryki motolotni i dowodu
ubezpieczenia OC) Panstwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych postanowiła:
Odstąpić od dalszego badania zdarzenia lotniczego, w oparciu o art. 135 ust. 6 pkt 3 ustawy
z dnia 3 lipca 2002 r. Prawo lotnicze (Dz. U. z 2006 r., Nr 100, poz. 696 z zm.):
„ […]3) statek powietrzny został zbudowany lub był użytkowany niezgodnie z obowiazujacymi przepisami, […]”

PKBWL nie sformułowała zalecen profilaktycznych.

ZałącznikWielkość
2010_645_U.pdf73.12 KB
Komunikat Prezesa ULC55.69 KB
comments powered by Disqus