Lokalizacja
Opis: Podczas startu motolotni z lotniska Zamość-Mokre doszło do zakłóceń pracy zespołu napędowego polegających na spadku mocy silnika i jego nierównomiernej pracy na wysokości ok. 100 m nad płytą lotniska . Pilot wykonał zakręt o 180 stopni w prawo z zamiarem lądowania na płycie lotniska z wiatrem. Lądowanie nastąpiło na końcu pasa z dobiegiem na nieużytkowej części lotniska. W trakcie dobiegu nastąpiło zaczepienie końcówką skrzydła o wysoką trawę, co w konsekwencji doprowadziło do cyrkla i uszkodzenia motolotni. Opis uszkodzeń: Skrzydło – połamane i pogięte rury szkieletu, zniszczone poszycie, zakwalifikowano do kasacji; wózek motolotni – uszkodzony, zakwalifikowano do remontu w zakresie wymiany resora podwozia głównego oraz drobnych napraw owiewek laminatowych; śmigło – uszkodzone w stopniu wymagającym jego wymiany. W trakcie wypadku pilot nie doznał żadnych obrażeń. Podczas powypadkowych oględzin zespołu napędowego stwierdzono zastosowanie przewodu
pulsacyjnego łączącego pompę paliwa z karterem silnika z materiału niezgodnego z zaleceniem producenta tego typu silnika (Rotax 582). W/w przewód został wykonany z rurki paliwowej miękkiej (igielit / polivinyl), co w przypadku stosunkowo wysokiej temperatury występującej tego dnia (około 36ºC) doprowadzić mogło do zwiększenia elastyczności tego przewodu, a w konsekwencji zaniku lub ograniczenia pulsacji powietrza w rurce i niewystarczającej wydajności pompy paliwa w fazie startu motolotni. Ponadto stwierdzono nieszczelność pompki zastrzykowej, co mogło doprowadzić do pojawiania się „fałszywego” powietrza w systemie zasilania paliwem, a w konsekwencji do niekontrolowanego zubożenia mieszanki paliwowo-powietrznej.
Miejsce zdarzenia: Lotnisko Zamość-Mokre
Państwo: Polska
Rodzaj i typ statku powietrznego: Motolotnia STRATUS P-15
Znaki rejestracyjne: SP-MAAP
Numer akt: 725/12
Powiązane raporty:
Załącznik | Wielkość |
---|---|
20120725U.pdf | 219.32 KB |