Zatarcie łożyska napędu klapy zewnętrznej w samolocie Piaggio P180 Avanti II SP-MXI powodujące niesymetryczne ułożenie klap po starcie 996/10

Data zdarzenia: 
3 September, 2010 (godzina nieokreślona)

Lokalizacja

Poland
51° 6' 11.3436" N, 16° 52' 36.642" E

Uchwała Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych dotycząca zdarzenia numer: 996/10

Miejsce zdarzenia: lot z lotniska Wrocław (EPWR) na lotnisko Warszawa (EPWA)
Państwo: Polska

Rodzaj i typ statku powietrznego: samolot Piaggio P180 Avanti II
Znaki rejestracyjne: SP-MXI

Przyczyna incydentu:
Zatarcie zewnętrznego łożyska głównego napędu zewnętrznego prawej klapy zewnętrznej.
Prawdopodobną przyczyną zatarcia łożyska było uszkodzenie uszczelnienia i utrata smaru.
Sytuacja taka spowodowała niesymetryczne położenie klap po chowaniu po starcie
i ograniczyła wychylenia prawej lotki w dół.
Załoga, wykonująca w tym locie transport sanitarny, zdecydowała się kontynuować lot na
zaplanowane lotnisko docelowe.

Zalecenia profilaktyczne:
1) Weryfikacja pozostałych napędów klap na obu samolotach P180 Avanti Użytkownika,
2) Wprowadzenie zapisu do „Programu obsługi technicznej samolotu” o sprawdzaniu wszystkich
napędów klap co 300 +/- 30 godzin lotu,
3) Wprowadzenie w najbliższych szkoleniach okresowych tematyki związanej z:
- zasadami postępowania w przypadku pojawienia się sygnalizacji niesymetrycznego
położenia klap (FLAP SYNC)
- informowaniem Kontroli Ruchu Lotniczego (ATC – Air Traffic Control) o zagrożeniu
występującym na pokładzie samolotu,
4) Przeprowadzenie szkolenia z załogą wykonującą ten lot na temat postępowania w sytuacjach
awaryjnych,
5) Omówienie zdarzenia z całym stanem osobowym Samolotowego Zespołu Transportowego.

ZałącznikWielkość
2010_996_U.pdf62.3 KB
comments powered by Disqus