Lokalizacja
Opis: W dniu 04 maja 2014 roku załoga dyżurna EMS Warszawa wykonywała transport sanitarny z lotniska EPGZ na lotnisko EPWA. W trakcie dobiegu na lotnisku EPWA załoga usłyszała dźwięk z okolicy przełącznika de-ice-boots i zaobserwowała błysk spod tablicy przyrządów w okolicy kolana dowódcy. Przełącznik przez cały lot był w położeniu OFF. Samolot został przekołowany do bazy EMS Warszawa-Okęcie bez następstw i zawieszony w eksploatacji. Personel techniczny SOT diagnozując usterkę stwierdził, że przyczyną powyższego zdarzenia była niesprawność Central Control Panel. W dniu 09 maja 2014 roku zabudowano nowy Central Control Panel i statek powietrzny został dopuszczony do eksploatacji. Samolot został skierowany na planową obsługę liniową i podczas wykonywania czynności obsługowych po podłączeniu do samolotu zasilania lotniskowego usłyszano dźwięk zwarcia elektrycznego z okolicy tylnej części Central Control Panel. Przyczyną powyższego zwarcia było przetarcie kilku przewodów wiązki złącza P 4075 o górną krawędź bloku EPU (Emergency Power Unit-blok zasilania awaryjnego). Dodatkowo stwierdzono ślady okopcenia na przewodach wiązki P 4075 oraz bloku EPU. Wykonano naprawę wiązki poprzez wymianę uszkodzonych przewodów, zgodnie z Wiring Manual-WM 20-00-00, pkt C, rev. B4 oraz wiązka przewodów została poprawnie ułożona i zabezpieczona. Wykonano stosowne testy, które potwierdziły, że samolot jest sprawny. Po zakończeniu wszystkich czynności obsługowych wynikających z programu obsługi liniowej samolot został przywrócony do eksploatacji.
Miejsce zdarzenia: lotnisko im. F. Chopina w Warszawie (EPWA)
Państwo: Polska
Rodzaj i typ statku powietrznego: Piaggio 180 Avanti II
Znaki rejestracyjne:
Numer akt: 535/14
Powiązane raporty:
Załącznik | Wielkość |
---|---|
2014_0535_u.pdf | 207.68 KB |