Lokalizacja
Opis: Naruszenie czynnej strefy TSA 1 aktywnej do FL 505 podczas wektorowania ruchu wlatującego i wylatującego w TMA EPGD. W zdarzeniu udział brały dwa statki powietrzne: SU95 i DH8D.
Kontroler ruchu lotniczego organu kontroli zbliżania Gdańsk (Krl APP EPGD) skoordynował z krl APP Kaliningrad wlot samolotu SU 95 przez punkt nawigacyjny GOMED i wznoszenie do poziomu lotu (FL) 280. Krl APP EPGD utrzymywał łączność z załogą samolotu DH8 wykonującego lot przez KMI i GOMED. Załoga DH8 otrzymała polecenie zniżania do FL 110, ale ze względu na zbyt wolne zniżanie krl APP EPGD zmienił decyzję i nakazał zatrzymania zniżania na FL 190. Krl APP EPGD zadzwonił do krl z poleceniem zatrzymania wznoszenia SU 95 na FL 180. Ze względu na brak potwierdzenia przyjęcia zmiany przez krl APP Kaliningrad (rozłączenie rozmowy w trakcie koordynacji) załoga DH8 otrzymał polecenie wykonania zakresu na kurs 120 stopni w celu zachowania separacji. Równocześnie załoga SU 95 (na łączności z krl APP Kaliningrad) zmienił kurs na ok. 190 stopni, czyli kolizyjny ze strefą TSA 1 oraz z samolotem DH8, który otrzymał (od APP GD) polecenie wykonania zakrętu na kurs 50 stopni dla zachowania separacji. Krl APP EPGD, po nawiązaniu łączności z załogą SU 95 nakazał kolejno zmiany kursu na 220, 240 i 250 stopni w celu ominięcia TSA 1. Załoga SU 95 wielokrotnie niewłaściwie potwierdzała otrzymywane zezwolenia.
Miejsce zdarzenia: FIR Warszawa (EPWW)
Państwo: Polska
Rodzaj i typ statku powietrznego: Suchoj Superjet 100-95 (SU 95) oraz Bombardier Dash-8 (DH8)
Znaki rejestracyjne:
Numer akt: 778/14
Powiązane raporty:
Załącznik | Wielkość |
---|---|
2014_0778_rk.pdf | 230.91 KB |