Zdarzenie lotnicze z udziałem samolotu Q 400 DHC8 - 402 SP - EQG 4048/19

Data zdarzenia: 
9 September, 2019 - 14:23

Lokalizacja

Poznań
Poland
52° 25' 15.9996" N, 16° 49' 35.0004" E

 Opis: Samolot wystartował do lotu po trasie EPWA-EPPO o godz.14:04 LMT. Parametry obu silników od momentu uruchomienia do zajęcia wysokości przelotowej FL180 były prawidłowe. Osiem minut po osiągnięciu poziomu przelotowego, silnik nr 2 zaczął pracować nieprawidłowo. Wartość TRQ spadła do zera, wskazania temperatury silnika zaczęły zmieniać się skokowo. Niesymetryczna praca silników doprowadziła do przechylenia się samolotu na prawą stronę około 6° przy włączonym AP. CPT rozłączył AP i przejął manualnie sterowanie samolotem.
O godz. 14:22:35 LMT gdy temperatura ITT osiągnęła 981°C pojawiła się na CWP sygnalizacja MASTER WARNING „CHECK FIRE DETECT”. Pożar silnika zauważyli również pasażerowie. Równocześnie nastąpiło silne szarpnięcie samolotu . Załoga rozpoczęła wykonywanie MEMORY ITEMS do Listy Kontrolnej „ENGINE FAILURE/FIRE/SHUTDOWN. Załoga po wykonaniu czynności Listy Kontrolnej stwierdziła, że pożar został ugaszony. Załoga przekazała przez radio depeszę MAYDAY. Załoga podjęła decyzję o lądowaniu na lotnisku EPPO, zgłosiła do TWR Poznań stan w niebezpieczeństwie ( pożar silnika nr 2) i poprosiła o zniżanie do poziomu FL100 i asystę straży pożarnej do lądowania. Jednocześnie na polecenie kapitana rozpoczęto przygotowanie pasażerów do awaryjnej ewakuacji. Lądowanie odbyło się na jednym silniku, bez następstw o godz. 14:48. Awaryjna ewakuacja pasażerów odbyła się tylko przez lewe drzwi. Ewakuacja przebiegła sprawnie.

Miejsce zdarzenia: Poznań

Państwo: Polska

Rodzaj i typ statku powietrznego: Q 400 DHC8 - 402

Znaki rejestracyjne: SP - EQG

Numer akt: 4048/19

Powiązane raporty:

ZałącznikWielkość
raport_wstepny_4048_19.pdf564.69 KB
comments powered by Disqus