Zniszczenie opony i uszkodzenie bębna hamulcowego samolotu Piaggio P180 Avanti SP-MXH w końcowej fazie dobiegu 1131/10

Data zdarzenia: 
4 October, 2010 (godzina nieokreślona)

Lokalizacja

Poland
52° 10' 4.3716" N, 20° 57' 31.536" E

Uchwała Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych dotycząca zdarzenia numer: 1131/10

Miejsce zdarzenia: lotnisko Warszawa - Okęcie (EPWA)
Państwo: Polska

Rodzaj i typ statku powietrznego: samolot Piaggio P180 Avanti
Znaki rejestracyjne: SP-MXH

Przyczyna incydentu:
Zbyt intensywne hamowanie podczas lądowania z symulacją awarii jednego silnika na
lotnisku ŁÓDŹ/Lublinek (EPLL) w trakcie lotów kontrolnych na przedłużenie uprawnień
TR/OPC. Takie użycie hamulca spowodowało starcie opony do trzeciej warstwy kordu na
długości około 20 cm oraz zadziałanie jednego z trzech bezpieczników termicznych
wskutek wzrostu temperatury bębna koła lewego podwozia głównego, co doprowadziło do
powolnego spadku ciśnienia w oponie tego kola.
Lądowanie na lotnisku CHOPINA W WARSZAWIE (EPWA), po 43-minutowym locie
z lotniska ŁÓDŹ/Lublinek (EPLL), odbyło się przy małym ciśnieniu w oponie lewego kola
podwozia głównego, co doprowadziło w końcowej fazie dobiegu do zniszczenia opony
i uszkodzenia bębna.

Zalecenia profilaktyczne:
1) Przeprowadzenie szkolenia z pilotami na temat zasad postępowania w przypadku podejrzenia
o uszkodzenie opony,
2) Przeprowadzenie szkolenia z instruktorami wykonującymi loty szkolne.

ZałącznikWielkość
2010_1131_U.pdf60.47 KB
comments powered by Disqus