Zdarzenie lotnicze podczas wypychania samolotu SP-ESA 1412/19

Data zdarzenia: 
5 May, 2019 (godzina nieokreślona)

Lokalizacja

lotnisko im. F. Chopina w Warszawie (EPWA)
Poland
52° 9' 56.9988" N, 20° 58' 1.9992" E

Opis: Do incydentu doszło podczas wypychania samolotu ze stanowiska postojowego nr 98 na drogę kołowania ZO2. Według wyjaśnień koordynatora rejsu załoga rozpoczęła kołowanie podczas, gdy koordynator był podpięty zestawem słuchawkowym do samolotu. Załoga zgodnie oświadczyła, że po długim wypychaniu i uruchomieniu silników przeczytała checklistę „Before Taxi Procedure” i ponieważ „puszer” odjeżdżał w prawo, to F/O potwierdził, że ground equipment usunięty i z prawej czysto, kapitan potwierdził to samo z lewej strony samolotu. Kapitan zajęty obserwacją kołującego w sąsiedztwie samolotu nie uświadomił sobie, że nie „pożegnał” się z koordynatorem. Załoga czekała, aż samolot przed nimi skołuje, a panująca w radiu cisza upewniła, że wszystko jest OK. Po uzyskaniu zgody na kołowanie i zwolnieniu hammulca (samolot przetoczył się ok. 20 cm) odezwał się koordynator, który ciągle podłączony był zestawem słuchawkowym do samolotu. Kapitan zareagował natychmiastowym zaciągnięciem hamulca. Po wyjaśnieniu sytuacji i odejściu od samolotu koordynatora lot przebiegł normalnie.

Miejsce zdarzenia: lotnisko im. F. Chopina w Warszawie (EPWA)

Państwo: Polska

Rodzaj i typ statku powietrznego: B737-800-8Q8

Znaki rejestracyjne: SP-ESA

Numer akt: 1412/19

Powiązane raporty:  

ZałącznikWielkość
informacja_o_zdarzeniu_1412_19.pdf379.24 KB
comments powered by Disqus