Zdarzenie lotnicze podczas wypychania ze stanowiska postojowego samolotu Bombardier DHC-8-400 196/16

Data zdarzenia: 
6 February, 2016 (godzina nieokreślona)

Lokalizacja

Port Lotniczy Katowice w Pyrzowicach (EPKT)
Poland
50° 28' 27.0012" N, 19° 4' 48" E

 Opis: Podczas podpinania dyszla do samolotu SP-EQE w trakcie jego wypychania ze stanowiska nr 8 Koordynator utrzymywał łączność z kapitanem samolotu przez zestaw słuchawkowy. Podpinanie dyszla Koordynator wykonywała przy pomocy Operatora-kierowcy ciągnika. Silniki samolotu były w tym czasie wyłączone. Kiedy Koordynator, znajdując się z prawej strony dyszla, dokręcała śruby zabezpieczające, znajdujące się po obu stronach jego głowicy, Kapitan zapytał ją o zgodę na uruchomienie silnika nr 2. Koordynator wyraziła na to zgodę, znajdując się jeszcze pod kadłubem, przy goleni podwozia i natychmiast poczuła, że pokrywy luku przedniego podwozia umieszczone przed jego golenią zaczynają się zamykać. Operator, zauważywszy, że Koordynator została przytrzaśnięta przez pokrywy, pospieszył z pomocą, usiłując rozchylić pokrywy. Operator słyszał, jak Koordynator zwraca się do Kapitana z prośbą o otwarcie pokryw, gdyż została przez nie przytrzaśnięta. Nie było na to żadnej widocznej reakcji. Po kilku próbach odciągnięcia pokryw Koordynator zdołała się wydostać spod kadłuba, a pokrywy luku całkowicie się zamknęły. Koordynator nie odczuwała żadnych dolegliwości fizycznych i wraz z Operatorem wspólnie dokończyli wypychanie samolotu. Po zakończeniu obsługi o wszystkim został poinformowany Kierownik Zmiany LS Technics. Koordynator została odwieziona do szpitala, gdzie pozostała jedną dobę na obserwacji, po czym została zwolniona do domu. Operator podczas prób jej uwolnienia doznał stłuczenia dwóch palców, został opatrzony ambulatoryjnie i mógł wrócić do pracy.

Miejsce zdarzenia: Port Lotniczy Katowice w Pyrzowicach (EPKT)

Państwo: Polska

Rodzaj i typ statku powietrznego: Bombardier DHC-8-400

Znaki rejestracyjne:

Numer akt: 196/16

Powiązane raporty:

ZałącznikWielkość
2016_0196_rk.pdf271.82 KB
comments powered by Disqus