Lokalizacja
Opis: Przy rozpoczęciu zniżania na wskaźniku „Caution Warning Panel” pojawił się komunikat „No 1 HYD HOT FLUID”. Załoga wykonała czynności zgodnie z odpowiednią listą kontrolną i monitorowała system instalacji hydraulicznej. Po pewnym czasie zauważono spadek ciśnienia w instalacji hydraulicznej nr 1 podczas gdy zbiornik płynu hydraulicznego nr 1 był pełny. Załoga wykonała czynności określone w liście kontrolnej „HYD PUMP”. Po włączeniu STBY PUMP stwierdzono gwałtowny ubytek płynu hydraulicznego w zbiorniku nr 1 i załoga podjęła decyzję o wyłączeniu pompy rezerwowej (STBY PUMP). W tym momencie w zbiorniku pozostało ok. 45% płynu hydraulicznego. W ocenie załogi pozostała w instalacji ilość płynu hydraulicznego była wystarczająca do wypuszczenia podwozia i klap do pozycji 15. Na długiej prostej do lądowania wypuszczono klapy do pozycji 15 co spowodowało dalszą utratę płynu hydraulicznego i wygenerowanie komunikatu „LOSS OF FLUID FROM HYDRAULIC NO1 SYSTEM”. Załoga wykonała czynności zgodnie z odpowiednią listą kontrolną oraz zgłosiła do organu kontroli ruchu lotniczego prośbę o „priority landing” bez ogłoszenia sytuacji „emergency”. Lądowanie odbyło się bez zakłóceń. Po zakołowaniu samolotu na stanowisko postojowe służby techniczne stwierdziły wyciek płynu hydraulicznego z gondoli silnika spowodowany usterką pompy hydraulicznej. Pompa została przekazana do naprawy do producenta. W protokole naprawy stwierdzono zatarcie się pompy co w następstwie spowodowało jej wewnętrzne uszkodzenia, przegrzanie elementów i braki fragmentów części.
Miejsce zdarzenia: lotnisko im. F. Chopina w Warszawie (EPWA)
Państwo: Polska
Rodzaj i typ statku powietrznego: Dash 8 (400)
Znaki rejestracyjne:
Numer akt: 1269/15
Powiązane raporty:
Załącznik | Wielkość |
---|---|
2015_1269_rk.pdf | 261.51 KB |