Zdarzenie lotnicze z udziałem samolotu ultralekkiego OM-M494 CTLS 419/20

Data zdarzenia: 
7 February, 2020 (godzina nieokreślona)

Lokalizacja

Lądowisko Milewo (EPMX)
Poland
52° 39' 6.0012" N, 20° 25' 41.5992" E

 Opis: 7 lutego 2020 roku na lądowisku Milewo (EPMX) po wykonaniu przeglądu przedlotowego samolotu ultralekkiego CTLS, uruchomieniu oraz podgrzaniu silnika, pilot postanowił wykonać kilka samodzielnych lotów doskonalących po kręgu. W kolejnym trzecim locie po kręgu od startu do przyziemienia pilot wykonał lot bez uwag (film z kamery przemysłowej). Po przyziemieniu na początku drogi startowej z kursem 360⁰ o godzinie 10.56 LMT w trakcie dobiegu pilot przystąpił do wyhamowania samolotu i jego zatrzymania tak jak w lotach poprzednich. Kiedy pilot użył dźwigni ręcznego hamulca hydraulicznego nie doszło do zmniejszenia prędkości i zatrzymania samolotu. Ponieważ powyższa czynność okazała się nieskuteczna, odruchowo z nawyku użył orczyka (wcześniej wykonywał loty na samolotach z hamulcem na orczyku). Skutkiem takiego działania była utrata kierunku w lewo około 30 stopni. Pilot widząc przed sobą przeszkody postanowił zwiększyć moc silnika w celu wyprowadzenia samolotu w prawo na zbliżony kierunek lądowania 36, tym samym chcąc ominąć przeszkody terenowe w postaci młodych drzew sadu owocowego. Działanie pilota okazało się nieskuteczne i dobieg samolotu zakończył się w młodym sadzie (średnica drzewostanu od 20 do 60 milimetrów). Pilot na pokładzie był sam, miał zapięte pasy bezpieczeństwa, samolot opuścił o własnych siłach nie odnosząc żadnych obrażeń. Po zdarzeniu Komisja stwierdziła, że hydrauliczny hamulec podwozia głównego był sprawny.

Miejsce zdarzenia: Lądowisko Milewo (EPMX)

Państwo: Polska

Rodzaj i typ statku powietrznego: ultralekki CTLS

Znaki rejestracyjne:

Numer akt: 419/20

Powiązane raporty:

ZałącznikWielkość
raport_koncowy_419_20.pdf1.1 MB
comments powered by Disqus