Lokalizacja
Opis: Po montażu śmigłowca przez uprawnionego mechanika ukraińskiej firmy producenta statku powietrznego oraz po oblocie, śmigłowiec zachowywała się prawidłowo. Pilot z właścicielem śmigłowca zaplanowali krótki lot w rejonie miasta Sokołów Podlaski. Po przygotowaniu śmigłowca do drugiego lotu w tym dniu około godziny 12:30 czasu lokalnego załoga wystartowała do lotu widokowego. W około 10 minucie lotu pilot zauważył, że obroty silnika (model EJ25 niecertyfikowany) oraz wirnika głównego stopniowo maleją i dochodzą do minimalnych wartości dopuszczalnych. Pomimo wymuszenia wartości maksymalnych pokrętłem korekcji na dźwigni skoku i mocy, obroty silnika a wraz z nimi obroty wirnika głównego weszły w zakres poniżej wartości dopuszczalnych. W związku z utratą mocy silnika pilot postanowił przerwać lot i lądować awaryjnie w terenie przygodnym, przechodząc na zakres autorotacji. Pilotowi nie udało się odzyskać minimalnych obrotów dopuszczalnych wirnika głównego. Będąc w pozycji horyzontalnej śmigłowiec przyziemił ze znaczną prędkością opadania. Po uderzeniu z ziemią od śmigłowca oddzieliła się belka ogonowa. Podwozie płozowe pochłonęło znaczą część energii podczas zderzenia, zmniejszając tym samym niekorzystne skutki dla załogi. Śmigłowiec odbił się od powierzchni ziemi i przewrócił się na prawą stronę kabiny. Pilot i pasażer odnieśli lekkie obrażenia ciała.
Komisja ustaliła, że:
W myśl Ustawy Prawo Lotnicze z dnia 3 lipca 2002 r. tekst jednolity z dnia 20 czerwca 2018
roku Art.135 ust.6 pkt 3 Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych odstępuje od
badania wypadku lotniczego i stwierdza, że statek powietrzny w chwili zdarzenia był
użytkowany niezgodnie z obowiązującymi przepisami.
Miejsce zdarzenia: Sokołów Podlaski
Państwo: Polska
Rodzaj i typ statku powietrznego: ultralekki AK1-3
Znaki rejestracyjne: SP-HLLK
Numer akt: 1551/19
Powiązane raporty:
Załącznik | Wielkość |
---|---|
informacja_o_zdarzeniu_1551_19.pdf | 582.08 KB |