Lokalizacja
Opis: 12 listopada 2019 r. przewoźnik Ryanair Sun S.A realizował rozkładowy rejs na trasie EPKK-LICJ statkiem powietrznym typu Boeing 737-8AS o znaku rozpoznawczym SP-RSA. Bezpośrednio po starcie z lotniska odlotu, pilot monitorujący (PM) wykonał procedurę chowania podwozia, która zakończyła się niepowodzeniem. Podwozie pozostało w położeniu wypuszczone”. Załoga kokpitowa podjęła decyzję o kontynuowaniu wznoszenia zgodnie z SID2 oraz poinformowała ATC3 o problemach technicznych związanych z brakiem możliwości schowania podwozia. ATC wydało zezwolenie na zatrzymanie wznoszenia na wysokości 6000 ft4 i skierowanie statku powietrznego do strefy oczekiwania. Zgodnie z QRH5 załoga kokpitowa wykonała procedurę „GEAR DISAGREE”. Po jej zakończeniu podjęła decyzję o niekontynuowaniu lotu do lotniska docelowego i lądowaniu na lotnisku startu. Lądowanie na lotnisku EPKK odbyło się bez następstw. Wykonano oględziny statku powietrznego, które nie ujawniły uszkodzeń. Wykonano test urządzenia PSEU6, który nie wykazał niesprawności systemów odpowiedzialnych za monitorowanie konfiguracji statku powietrznego. W trakcie badania zdarzenia nie ujawniono uchybień załogi kokpitowej w wykonaniu procedur podczas lotu. Przewoźnik podjął decyzję o wymianie podzespołu „Landing gear lever module and manual extension system access door switch”.
Miejsce zdarzenia: EPKK
Państwo: Polska
Rodzaj i typ statku powietrznego: Boeing 737-8AS
Znaki rejestracyjne: SP-RSA
Numer akt: 2019/5166
Załącznik | Wielkość |
---|---|
5166_2019.pdf | 196.91 KB |