Lokalizacja
Opis: 13 kwietnia 2021 r. o godzinie 14:10 pilot wystartował samolotem Zlin 50LS w celu wykonania oblotu technicznego. Po osiągnięciu wysokości 800-900 metrów nad poziomem lotniska pilot sprawdził parametry pracy silnika, poprawność działania śmigła oraz sterów a następnie przystąpił do sprawdzenia prędkości przeciągnięcia i własności korkociągowych. Własności pilotażowe samolotu oraz parametry pracy zespołu silnik-śmigło nie budziły żadnych zastrzeżeń, w związku z czym pilot przystąpił do sprawdzenia samolotu podczas wykonywania akrobacji, między innymi szybkich beczek (figury autorotacyjne), które na tym typie samolotu wymagają od pilota użycia dużej siły na drążek sterowy i orczyk. Po zakończeniu oblotu w strefie nad lotniskiem, pilot zgłosił zamiar wykonania startu z konwojera (touch and go). Po otrzymaniu zgody wykonał podejście do lądowania z nakazaną prędkością lotu i poprawnie przyziemił „na trzy punkty” (dla samolotów z tylnym kółkiem). Następnie zaczął stopniowo otwierać przepustnicę w celu wykonania startu bez zatrzymania, ale zauważył, że samolot zaczęło ściągać w lewą stronę. Pilot natychmiast cofnął dźwignię gazu maksymalnie do tyłu, zgłosił przerwanie startu przez radio i próbował utrzymać samolot na prostej na dobiegu poprzez maksymalne wychylenie steru kierunku ale bez efektów. Pilot ocenił, że prędkość statku powietrznego na dobiegu była na tyle duża, że dalsza zmiana kierunku mogła spowodować kapotaż. Po użyciu hamulca prawego koła, samolot utrzymał kierunek, nieco zwolnił, ale pochylił się i „stanął na śmigle”. Pilot nie odniósł obrażeń i samodzielnie opuścił kabinę. Bezpośrednio po locie sprawdzono stan pasa trawiastego i stwierdzono, że ślady hamowania lewego koła były widoczne od chwili przyziemienia aż do końca dobiegu.
Miejsce zdarzenia: Lotnisko Poznań-Kobylnica (EPPK)
Państwo: Polska
Rodzaj i typ statku powietrznego: Zlin 50LS
Znaki rejestracyjne: SP-AUC
Numer akt: 2021/0772
Powiązane raporty:
Załącznik | Wielkość |
---|---|
2021_772_uchwala.pdf | 190.63 KB |