Zdarzenie lotnicze z udziałem samolotu Cessna 208B Caravan SP-WAW 2019/2214

Data zdarzenia: 
14 June, 2019 - 14:45

Lokalizacja

lądowisko Chrcynno (EPNC)
Poland
52° 34' 26.4" N, 20° 52' 18.9012" E

 Opis: 14 czerwca 2019 r. jednoosobowa załoga samolotu Cessna C-208B Caravan o znakach rozpoznawczych SP-WAW należącego do Aeroklubu Warszawskiego wykonywała na lądowisku EPNC serię lotów na zrzut skoczków. W szóstym wylocie na pokładzie samolotu znajdowała się grupa 15 skoczków w składzie 14 osobowej formacji VFS oraz jednego skoczka wykonującego skok solo. Po osiągnięciu wysokości około 4000 m AGL grupa 11 skoczków z formacji przemieściła się jednocześnie w kierunku drzwi znajdujących się w tylnej części samolotu. Przed oddaniem skoku 7 skoczków zajęło pozycję na zewnątrz samolotu trzymając się uchwytów na kadłubie, a kolejnych 4 ustawiło się w drzwiach czym doprowadzili do przesunięcia środka ciężkości w tylne położenie, które osiągnęło wartość 217.8 cali przy dopuszczalnej granicy 204.35 cali. Położenie środka ciężkości poza dopuszczalną granicą wywołało spadek stateczności podłużnej samolotu i doprowadziło do utraty kontroli w locie. Samolot wykonał obrót wzdłuż osi podłużnej przez lewe skrzydło, podczas którego grupa 9 skoczków oddzieliła się od kadłuba. Po wykonaniu obrotu samolot przeszedł w strome zniżanie i kolejnych 5 skoczków opuściło pokład. Dwóch skoczków zderzyło się z usterzeniem poziomym samolotu doprowadzając do uszkodzenia statecznika poziomego i zablokowania steru wysokości. Samolot tracił wysokość z dużą prędkością. Pilot podejmował wielokrotne próby odzyskania kontroli w locie, które zakończyły się powodzeniem dopiero na wysokości około 1000 m AGL. Po wyprowadzeniu samolotu do lotu poziomego i sprawdzeniu jego sterowności pilot wykonał lądowanie, które odbyło się bez następstw.

Miejsce zdarzenia: lądowisko Chrcynno (EPNC)

Państwo: Polska

Rodzaj i typ statku powietrznego: Cessna 208B Caravan

Znaki rejestracyjne: SP-WAW

Numer akt: 2019/2214

ZałącznikWielkość
2019_2214_rk.pdf2.62 MB
2019_2214_rw.pdf1.08 MB
2019_2214_u.pdf128.75 KB
comments powered by Disqus