Lokalizacja
Opis: Pilot po starcie wprowadził samolot w lot wznoszący a następnie w lewy zakręt na kurs w przybliżeniu w łożu wiatru (wiejącego z kierunku 70-800 z prędkością ok. 5 m/s). Po uzyskaniu kursu wzdłuż rzeki Wisła (pod prąd), nawiązaniu łączności z kierownikiem pokazu włączając równocześnie wytwornicę dymu, pilot rozpoczął wprowadzenie samolotu w zamierzony korkociąg. Z nieustalonej jeszcze na tym etapie badania zdarzenia przyczyny, w trakcie wykonywania opisywanego wyżej korkociągu w prawo, doszło do jego wypłaszczenia. Przez pierwsze dwa zwoje występowały wahania podłużne,
- następnie samolot pogłębił pochylenie i przeszedł w ustalony, prawy korkociąg, w którym pilot utrzymywał ściągnięty ster wysokości, lotki wychylone w prawo, ster kierunku wychylony w prawo,
- pomiędzy 5-6 obrotem (na postawie zdjęć) nastąpiła próba wyprowadzenia – wycofanie ściągnięcia drążka i oddanie poza neutrum, która nie była skuteczna – brak zmian parametrów korkociągowych, następnie ponowne ściągnięcie drążka i chwilowa zmiana wychylenia steru kierunku na przeciwny,
- w połowie 9-go obrotu zwalnia prędkość kątowa obrotu, samolot dokręca kolejną ¼ obrotu i następuje przejście w lewy obrót,
- w lewym obrocie, po około ¼ obrotu, z dużym kątem pochylenia, lotkami wychylonymi w stronę obrotu (w lewo), z drążkiem ściągniętym, następuje uderzenie w powierzchnię wody.
W chwili zderzenia samolot był znacznie pochylony „na nos” i wyraźnie przechylony na lewe skrzydło, którym najpierw, a następnie silnikiem następuje uderzenie w powierzchnię rzeki Wisły. W wyniku zderzenia z lustrem wody o godzinie 10:55 LMT doszło do całkowitego zniszczenia samolotu, a pilot poniósł śmierć na miejscu.
Miejsce zdarzenia: Płock (Koryto rzeki Wisła)
Państwo: Polska
Rodzaj i typ statku powietrznego: YAKOVLEV-YAK 52
Znaki rejestracyjne: SP-YDD
Numer akt: 2199/19
Załącznik | Wielkość |
---|---|
raport_wstepny_yak_52_sp-ydd.pdf | 338.67 KB |
2019_2199_u.pdf | 115.91 KB |
2019_2199_rk_eng.pdf | 1.03 MB |
2019_2199_rk.pdf | 1.28 MB |