Lokalizacja
Opis: W dniu 16 stycznia 2014 roku, załoga Samolotowego Zespołu Transportowego wykonywała lot zaplanowany po trasie EPWA-EPPO-EPKK-EPWA. Na odcinku EPPO-EPKK było przewidziane wykonanie między szpitalnego lotu ratowniczego. Przed wykonaniem zadania, ze względu na panujące warunki atmosferyczne, kapitan zdecydował o konieczności przeprowadzenia odladzania samolotu. Proces odladzania, był realizowany przez agenta handlingowego Welcome Aiport Services, pod nadzorem drugiego pilota samolotu przy naprzemiennie włączanych/wyłączanych zespołach napędowych. Po zakończeniu odladzania drugi pilot usunął płyn do odladzania z przedniej szyby i jej bezpośredniego sąsiedztwa. Po wykonaniu tych czynności załoga odkołowała w kierunku drogi startowej 15. Podczas startu przy prędkości około 120 KIAS, tj. około 4 KIAS poniżej prędkości rotacji, po obu stronach przedniej szyby pojawił się naciek pozostałości płynu do odladzania. Prędkość, kierunek napływania płynu oraz powierzchnia, po której płyn się przemieszczał, doprowadziły po starcie do całkowitej utraty widoczności do przodu. Start i wznoszenie odbyły się prawidłowo. Podczas przelotu piloci stwierdzili brak widoczności przez przednią szybę z powodu zalegania pozostałości płynu do odladzania. Na podstawie komunikatu meteorologicznego dla lotniska lądowania EPPO ( wg METARU: temperatura +10C oraz słaby opad deszczu ze śniegiem) załoga zdecydowała o kontynuowaniu lotu do lotniska EPPO zakładając, że przelatując przez strefę opadu widoczność może ulec poprawie. Podczas wektorowania do podejścia VOR/DME 10, w trakcie przelotu przez opad na około 10 minut przed lądowaniem nastąpiła znaczna poprawa widoczności przez przednią szybę, które umożliwiło bezpieczne lądowanie. Po wyczyszczeniu przedniej szyby na lotnisku EPPO dalszą część misji wykonano bez żadnych następstw.
Miejsce zdarzenia: EPWA, Warszawa/Okęcie
Państwo: Polska
Rodzaj i typ statku powietrznego: PIAGGIO P 180 Avanti II
Znaki rejestracyjne:
Numer akt: 53/14
Powiązane raporty:
Załącznik | Wielkość |
---|---|
2014_0053_u.pdf | 200.3 KB |