Lokalizacja
Opis: O 12:27 załoga samolotu Tecnam 1 zgłosiła się do krl TWR EPLL, który przekazał informację o warunkach atmosferycznych i wydał zezwolenie na wlot w przestrzeń kontrolowaną. Następnie wydał instrukcję wykonanie lotu przez punkty VFR WHISKEY, LIMA i YANKEE. Spodziewanym podejściem był lewy krąg nadlotniskowy do RWY 07. W trakcie lotu samolotu Tecnam 1, w CTR EPLL, odbywały się inne operacje lotnicze, a w tym loty samolotu Tecnam 2 po prawym kręgu do RWY 07. O 12:33 załoga samolotu Tecnam 1 zgłosiła osiągniecie punktu YANKEE. W opinii krl TWR zgłoszenie pozycji nastąpiło zbyt szybko dla tego typu statku powietrznego, przy niesprzyjającym wietrze czołowym wiejącym z prędkością 10 kt. Krl TWR oświadczył, że prędkość wiatru dochodziła w porywach do 20 kt. W ocenie krl TWR, załoga samolotu Tecnam 1 wykonała dolot do lotniska z pominięciem punktu LIMA. Oczekiwana trasa dolotu samolotu Tecnam 1 miała długość około 12 NM. Rzeczywisty czas lotu wynoszący 6 min odpowiadał pokonaniu drogi po prostej pomiędzy punktami WISKEY i YANKEE (około 9 NM) z prędkością rzeczywistą około 90 kt. Krl TWR przekazał załodze samolotu instrukcje wejścia w lewy krąg do RWY 07 i zgłoszenia pozycji w trzecim zakręcie. Załoga zgłosiła osiągnięcie tej pozycji po upływie zaledwie 12 s. Krl TWR wydał instrukcje oczekiwania w trzecim zakręcie lewego kręgu do RWY 07. W tym czasie załoga samolotu Tecnam 2, po zgłoszeniu pozycji na prostej do lądowania, otrzymała zezwolenie na wykonanie konwojera na RWY 07. O 12:35 krl TWR zauważył samolot przecinający z północy na południe podejście do RWY 07. Krl TWR podejrzewał, że był to samolot Tecnam 1, wobec czego zapytał jego załogę czy oczekuje w nakazanym miejscu. Załoga samolotu przekazała, że minęła oś RWY. W związku z tym, że samolot Tecnam 1 przeciął oś RWY 07 na południową stronę, krl TWR wydał załodze instrukcję oczekiwania w trzecim zakręcie prawego kręgu do RWY 07, po przeciwnej stronie lotniska. Po wykonaniu konwojera i zwolnieniu osi RWY 07 przez samolot Tecnam 2 załoga samolotu Tecnam 1 otrzymała instrukcję kontynuowania lotu po kręgu, a następnie zezwolenie na lądowanie. Po zwolnieniu RWY przez samolot Tecnam 1 krl TWR zapytał załogę czy w jej opinii, wydane instrukcje były niejasne. Otrzymał odpowiedź, że po przelocie osi RWY załoga zauważyła samolot na prostej i oczekiwała na instrukcje oraz że wszystko działo się szybko.
Miejsce zdarzenia: Lotnisko Łódź-Lublinek (EPLL)
Państwo: Polska
Rodzaj i typ statku powietrznego: TECNAM P2008-JC
Znaki rejestracyjne: SP-TIK
Numer akt: 2020/1451
Załącznik | Wielkość |
---|---|
2020_1451_u.pdf | 247.84 KB |