Lokalizacja
Opis: 25 sierpnia 2024 r. na lotnisku EPPT (Piotrków Trybunalski) odbywały się loty szkolne szybowcowe i samolotowe. Nad całością czuwał kierujący lotami oraz jego zastępca – instruktor szybowcowy, który znajdował się na starcie szybowcowym. Około 12:10, po nieudanym nawiazaniu kontaktu z termiką, do lądowania na szybowcu SZD-30 „Pirat” podchodził uczeń-pilot. Uczeń dołączył do 3. zakrętu lewego kręgu nadlotniskowego do RWY 21L. W tym czasie, znajdujący się na pozycji „z wiatrem” w kręgu samolot, rozpoczął imitację awaryjnego lądowania. Uczeń w szybowcu, po wyjściu na prostą do lądowania, kontynuował podejście na uchylonych hamulcach aerodynamicznych. Znajdując się na wysokości około 70 m AGL zauważył po swojej lewej stronie, dolatujący do osi podejścia samolot Tecnam. Samolot znalazł się w odległości około 20 m poniżej szybowca i wyprzedził go. Uczeń w szybowcu przymknął hamulce i chwilowo wyrównał lot, umożliwiając przelot samolotu pod szybowcem i tym samym unikając kolizji. Samolot wylądował bezpiecznie na RWY 21R. Szybowiec wylądował bezpiecznie na RWY 21L. Kierujący lotami, pomimo że potwierdził drogą radiową informację od załogi samolotu o zamiarze wykonania imitacji awaryjnego lądowania po lewym kręgu przyznał, że nie obserwował ruchu na kręgu. Instruktor szybowcowy, który także nie rozpoznał zagrożenia wystarczająco wcześnie, nie obserwował wejścia szybowca w krąg, zauważył go dopiero w końcowej fazie podejścia, w chwili gdy samolot przelatywał pod szybowcem. Pilot-instruktor samolotu, wykonujący lot szkolny z uczniem, w ogóle nie zauważył podchodzącego do lądowania szybowca.
Miejsce zdarzenia: lotnisko Piotrków Trybunalski (EPPT)
Państwo: Polska
Rodzaj i typ statku powietrznego: Tecnam P2008-JC / SZD-30 „Pirat”
Znaki rejestracyjne: SP-LFH / SP-2976
Numer akt: 2024-0076
Załącznik | Wielkość |
---|---|
u_2024_0076.pdf | 143.78 KB |