Zdarzenie lotnicze z udziałem samolotu Tecnam 2008JC SP-SMG 2025-0028

Data zdarzenia: 
30 May, 2025 - 19:15

Lokalizacja

lotnisko Poznań-Ławica (EPPO)
Poland
52° 25' 15.9996" N, 16° 49' 35.0004" E

 Opis: 30 maja 2025 r. uczeń w trakcie szkolenia do licencji PPL(A), miał zaplanowane loty po kręgu w rejonie lotniska (EPPO), na samolocie Tecnam 2008JC o znaku rozpoznawczym SP-SMG. Uczeń, pod nadzorem instruktora, wykonał przegląd przedlotowy samolotu, sprawdził dokumentację zdatności do lotu oraz zapoznał się z aktualnymi dla EPPO warunkami meteorologicznymi. Około 17:45 instruktor wykonał z uczniem dwa loty sprawdzające po kręgu, z jednym lądowaniem typu T&G oraz jednym lądowaniem z zatrzymaniem. Instruktor uznał, że uczeń jest gotowy do lotów samodzielnych i dopuścił go do lotów. Uczeń ponownie przeglądnął samolot, po czym wystartował w celu wykonania 8 lewych kręgów do RWY28. W tym czasie, na lotnisku EPPO wzmógł się ruch lotniczy. Skutkowało to kilkukrotnie koniecznością przerywania kręgu i oczekiwania na kolejkę do lądowania, w położonej na południe strefie. Pod koniec serii kręgów, z powodu wtargnięcia na drogę startową stada dzików, uczeń otrzymał polecenie przemieszczenia się do strefy oczekiwania, położonej po północnej stronie lotniska. Po opanowaniu sytuacji na pasie, kontroler wydał zgodę na kontynuowanie podejścia do lądowania. Uczeń znajdował się wtedy w prawym kręgu. Z tej pozycji ocenił podejście do lądowania jako „duże wyzwanie”. Po lądowaniu, które przebiegło bez następstw, uczeń miał 30 minutową przerwę. W tym czasie instruktor, który wcześniej obserwował loty z płyty lotniska, omówił ze szkolonym błędy, oceniając jednocześnie, że ten może loty kontynuować. Po przerwie uczeń wystartował do kolejnego lotu po kręgu. Z uwagi na zbliżające się do lotniska dwa samoloty rejsowe, kontroler zapytał ucznia czy może wykonać krótkie podejście do lądowania. Uczeń się zgodził. Instruktor, który obserwował loty i słyszał korespondencję, nie zareagował na tą decyzję. Uczeń oświadczył, że gdy wyszedł na krótką prostą, to jego samolot znalazł się znacznie wyżej i bliżej punktu przyziemienia, niż w poprzedzających lotach. Uczeń dodał, że czuł lekką presję, aby wykonać lądowanie możliwie szybko. W jego opinii, ocenę punktu przyziemienia utrudnił fakt, że lądowanie nastąpiło z przelotem około 550 m, w porównaniu do lotów poprzednich. Samolot przyziemił bez poprzedzającej fazy załamania i wyrównania na trzy punkty, na zwiększonej prędkości. Spowodowało to jego odbicie od RWY, na wysokość około 1 m. Opisując lot uczeń twierdził, że nie wykonywał żadnych ruchów drążkiem, licząc na samoczynne ustabilizowanie się samolotu. Na nagraniu z kamery znajdującej się na początku RWY, wyraźnie widać, że drugie odbicie było znacznie mocniejsze, a po trzecim, samolot pochylił się do przodu i przyziemił na przednią goleń, która uległa złamaniu. Po uderzeniu śmigłem o nawierzchnię nastąpiło jego uszkodzenie, a samolot tracąc kierunek w prawo, zatrzymał się na drodze startowej. Uczeń nie odniósł obrażeń.

Miejsce zdarzenia: lotnisko Poznań-Ławica (EPPO)

Państwo: Polska

Rodzaj i typ statku powietrznego: Tecnam 2008JC

Znaki rejestracyjne: SP-SMG

Numer akt: 2025-0028

ZałącznikWielkość
2025-0028_u-1.pdf370.23 KB
comments powered by Disqus