Lokalizacja
Opis: 17 listopada 2022 r. o 13.19 w trakcie wykonania ćwiczenia ME/5 (część szkolenia na samoloty wielosilnikowe), załoga wykonała 10 kręgów w celu treningu lądowania z bocznym wiatrem – wykonane bez uwag, a następnie przystąpiła do wykonywania ćwiczenia ME/3 (lotów po kręgu z imitacją sytuacji awaryjnych). W pierwszym kręgu załoga przećwiczyła imitację lądowania ze zdławionym silnikiem lewym do około 12% mocy i lądowaniem na klapach pełnych - wykonane bez uwag. W drugim kręgu załoga przystąpiła do imitacji lądowania ze zdławionym silnikiem prawym do 0% mocy i lądowaniem na klapach schowanych. Po drugim zakręcie uczeń-pilot (dalej: uczeń) zdławił prawy silnik do wartości 0% mocy. Po zmniejszeniu obrotów załoga usłyszała w słuchawkach sygnał dźwiękowy „WYPUŚĆ PODWOZIE". W związku z tym, że sygnał dźwiękowy „WYPUŚĆ PODWOZIE" przeszkadzał w prowadzeniu instruktażu, instruktor polecił uczniowi wyłączyć ten sygnał poprzez wciśnięcie przycisku „GEAR WARN.MUTE". Po wyjściu na prostą do lądowania do RWY 12 lotniska EPDE instruktor nie skontrolował wypuszczenia podwozia, a uczeń kontynuował podejście do lądowania bez wypuszczonego podwozia. Nie została wykonana lista kontrolna przed lądowaniem. Tuż przed spodziewanym przyziemieniem samolotu instruktor stwierdził nienaturalne zachowywanie się samolotu, a po przyziemieniu bez podwozia usłyszał dźwięk szorowania” samolotu po pasie startowym. Instruktor natychmiast przestawił dźwignię podwozia na pozycję „WYPUSZCZONE”, ale pozostało ono schowane. Po zatrzymaniu samolotu na pasie instruktor zgłosił przez radio kontrolerowi TWR lądowanie bez podwozia i zablokowanie pasa . Po przybyciu służb ratunkowych instruktor przestawił dźwignię podwozia na pozycję „SCHOWANE”.
Następnie załoga bezpiecznie opuściła samolot, a instruktor powiadomił telefonicznie Kierownika Bezpieczeństwa ACSL o zaistniałym zdarzeniu.
Miejsce zdarzenia: Lotnisko Dęblin (EPDE)
Państwo: Polska
Rodzaj i typ statku powietrznego: DIAMOND-DA42-NG
Znaki rejestracyjne: SP-NHL
Numer akt: SP-2022/6680
Załącznik | Wielkość |
---|---|
2022_6680_u_eng.pdf | 80.19 KB |
2022_6680_u.pdf | 119.94 KB |