Lokalizacja
Opis: 18 lipca 2025 r., pilot PHGP lat 45 z nalotem 39 godz., wraz z pilotem-pasażerem (także z uprawnieniami PHGP, z nalotem 156 godz.), zamierzali wykonać krąg nadlotniskowy z lotniska EPWK. Po zajęciu miejsc w motolotni około 19:15, pilot przekołował przed THR RWY26N i przeprowadził próbę silnika. Po upewnieniu się o braku ruchu poinformował na częstotliwości Kruszyn Radio, że zajmuje RWY i startuje. Po starcie w lewym kręgu motolotnia wznosiła się do wysokości około 200 m AGL, a następnie do około 240 m na pozycji „z wiatrem”. W tym czasie do lądowania podchodziła inna motolotnia. W trzecim zakręcie pilot zredukował obroty i wykonał czwarty zakręt z wyjściem na długą prostą do RWY26N ustalając prędkość podejścia. Przelatując nad drzewami przed lotniskiem, w ocenie pilota na wysokości około 80÷100 m, pilot skorygował równowagę poprzeczną podniesieniem lewego skrzydła. Przed wyrównaniem, na wysokości około 4÷6 m, motolotnia powtórnie przechyliła się na lewe skrzydło. Sterownicę trzymali wtedy obaj piloci. Pomimo próby ich reakcji, motolotnia uderzyła przednim i lewym kołem o nawierzchnię lotniska, po czym przewróciła się. W opinii pilota, podejście i lądowanie odbywało się w śladzie aerodynamicznym pozostawionym przez inną motolotnię. Pilot wyłączył zapłon oraz z pilotem-pasażerem odpięli pasy i oddalili się od miejsca zdarzenia na bezpieczną odległość. Świadkowie powiadomili służby ratownicze, które przewiozły poszkodowanych do szpitala. W zdarzeniu pilot-pasażer odniósł poważne a pilot lekkie obrażenia. Motolotnia została znacznie uszkodzona.
Miejsce zdarzenia: lotnisko Włocławek - Kruszyn (EPWK)
Państwo: Polska
Rodzaj i typ statku powietrznego: Motolotnia Aero Profi TL
Znaki rejestracyjne: SP-MSSZ
Numer akt: 2025-0069
| Załącznik | Wielkość |
|---|---|
| 2025-0069_u-1.pdf | 188.37 KB |