Zdarzenie lotnicze z udziałem samolotu BOMBARDIER DHC-8-400 240/15

Data zdarzenia: 
24 February, 2015 (godzina nieokreślona)

Lokalizacja

lotnisko Amsterdam-Schiphol (EHAM)
Netherlands
52° 18' 30.9996" N, 4° 45' 50.0004" E

 Opis: Załoga wykonywała lot z Gdańska do Amsterdamu. Nad terytorium Niemiec, kilka sekund przed rozpoczęciem zniżania nastąpiła aktywacja sygnalizacji Master Caution spowodowana usterką generatora AC na silniku nr. 2 (TOD w godzinie 8:11:28, aktywacja Master Caution 8:11:08, czas FDR). Załoga zidentyfikowała usterkę na panelu CW (Crew Warning Panel), jako aktywację sygnalizacji L AC BUS oraz dodatkowo sygnalizację L TRU (usterka Transfromer Rectifier Unit), PITOT HEAT 1 (ogrzewanie lewej rurki Pitota), ENG ADPT HEAT 1 (ogrzewanie wlotu powietrza do silnika) oraz PUSHER SYST FAIL (usterka systemu Stick Pusher). Wszystkie dodatkowe usterki były konsekwencją niesprawnej lewej szyny AC. Wykonano listę kontrolną „L AC BUS” (Caution Light) oraz wynikającą z niej listę „PUSHER SYST FAIL”. Zgodnie z drugą listą wyłączono Auto Pilota i kontynuowano lot manualnie.
Po lądowaniu poinformowano MCC. Wyłączono samolot całkowicie z napięcia. Po ponownym włączeniu, wykonano próbę silnika. Usterka generatora AC nie pojawiła się. Decyzją kapitana, nastąpił powrót samolotu do Gdańska.
Podczas lotu powrotnego do Gdańska na wysokości przelotowej sygnalizacja usterki lewej szyny AC również się aktywowała (ok. 40 minut przed lądowaniem). Wykonano listy kontrolne i kontynuowano lot do Gdańska. Lądowanie bez problemu.

Miejsce zdarzenia: lotnisko Amsterdam-Schiphol (EHAM)

Państwo: Holandia

Rodzaj i typ statku powietrznego: BOMBARDIER DHC-8-400

Znaki rejestracyjne:

Numer akt: 240/15

Powiązane raporty:

ZałącznikWielkość
2015_0240_rk.pdf248.97 KB
comments powered by Disqus