Lokalizacja
Uchwała Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych dotycząca zdarzenia numer: 562/09
Miejsce zdarzenia: Chrcynno k/Nasielska
Państwo: Polska
Rodzaj i typ statku powietrznego: spadochron Black Hawk 265
Znaki rejestracyjne: -
Przyczyna wypadku:
1. Nieotwarcie z nieustalonych przyczyn czaszy głównej przez ucznia-skoczka;
2. Nieotwarcie z nieustalonych przyczyn czaszy zapasowej przez ucznia-skoczka;
3. Nieprawidłowe zadziałanie automatu spadochronowego, co spowodowało nieprzecięcie
pętli zamykającej komorę czaszy zapasowej.
Zalecenia profilaktyczne:
Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych po zapoznaniu się ze zgromadzonymi
w trakcie badania zdarzenia materiałami oraz wydaniu przez producenta automatu „Argus”
biuletynu serwisowego SB AMMO050910/4, zaleca Prezesowi Urzędu Lotnictwa Cywilnego
wstrzymanie używania zestawów spadochronowych wyposażonych w automaty „Argus”,
z zainstalowanymi końcówkami tnącymi wyprodukowanymi przed wrześniem 2007 r.,
spełniającymi przynajmniej jeden z poniższych warunków:
− w przypadkach, gdy końcówka tnąca automatu umieszczona jest nad pilocikiem czaszy
zapasowej;
− w przypadkach, gdy końcówka tnąca automatu umieszczona jest pod pilocikiem, ale nad
czaszą zapasową;
− w przypadkach zestawów używanych przez uczniów-skoczków;
− w przypadkach zestawów spadochronowych tandem.
W trakcie prowadzenia badania wypadku Komisja otrzymała zapewnienie od producenta
automatu „Argus” o poprawieniu jakości końcówek tnących wyprodukowanych po sierpniu 2007 r.,
co ograniczyło zakres zaleconego przez PKBWL wstrzymania eksploatacji automatów „Argus”
z końcówkami tnącymi wyprodukowanymi do sierpnia 2007 r.
Komentarz Komisji:
Biorąc pod uwagę ustalenia zawarte w niniejszym raporcie, należy przypomnieć, że osoby
wykonujące skoki spadochronowe powinny zgodnie z przyjętymi procedurami otwierać czasze
główne lub w razie konieczności czasze zapasowe na odpowiednich wysokościach. Automat
spadochronowy należy traktować jedynie, jako urządzenie zabezpieczające.
Załącznik | Wielkość |
---|---|
2009_562_U.pdf | 65.96 KB |
2009_562_U_ang.pdf | 49.05 KB |