Uszkodzenia przekładni głównej WR-2 śmigłowca Mi-2 Plus SP-SXA opiłkami z uszkodzonego łożyska 621/08

Data zdarzenia: 
26 August, 2008 (godzina nieokreślona)

Lokalizacja

Poland
53° 40' 42.3624" N, 15° 12' 49.9536" E

Uchwała Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych dotycząca zdarzenia numer: 621/08

Miejsce zdarzenia: Jarchlino k/Nowogardu
Państwo: Polska

Rodzaj i typ statku powietrznego: śmigłowiec Mi-2 Plus
Znaki rejestracyjne: SP-SXA

Przyczyna incydentu:
Najbardziej prawdopodobną przyczyną incydentu była ukryta wada łożyska nr 88.06.3019 przekładni głównej WR-2, która spowodowała jego uszkodzenie, a w następstwie pojawienie się opiłków w całej przekładni, co doprowadziło do jej licznych uszkodzeń. Wada łożyska, pochodzącego od dostawcy zewnętrznego, była nie do wykrycia przez producenta przekładni.

Zalecenia profilaktyczne:
- zaakceptowane przez Komisję:
Przesłanie informacji, w formie przypomnienia, do załóg HEMS o konieczności przestrzegania i stosowania zaleceń określonych w IUwL śmigłowca w przypadku zadziałania instalacji sygnalizacji opiłkowania

- określone przez Komisję:
1. Powiadomić o zdarzeniu wszystkich użytkowników śmigłowca Mi-2 i Mi-2 Plus
2. Dla producenta przekładni głównej WR-2, Wytwórni Sprzętu Komunikacyjnego "PZL-Rzeszów" S.A.: rozważyć zmianę dostawcy łożysk nr 88.06.3019

ZałącznikWielkość
2008_621_U.pdf606.19 KB
comments powered by Disqus