Zdarzenie lotnicze z udziałem samolotu Viper SD-4 Night-VFR, SP-DMT 2022/6396

Data zdarzenia: 
29 October, 2022 (godzina nieokreślona)

Lokalizacja

Lotnisko Leszno-Strzyżewice (EPLS)
Poland
51° 50' 6" N, 16° 31' 18.9984" E

 Opis: października 2023 r. uczeń-pilot wykonała pięć lotów po kręgu nadlotniskowym z instruktorem, w tym dwa ostatnie jako sprawdzające przed wykonaniem pierwszego lotu samodzielnego. Według instruktora, uczeń-pilot wykonała wszystkie loty bez błędów i została dopuszczona do wykonania dwóch lotów samodzielnych, które miały się odbyć tuż przed zachodem słońca. Pierwszy lot samodzielny po kręgu uczeń-pilot (według oświadczenia nadzorującego instruktora) wykonała również bardzo dobrze. Drugi lot samodzielny także przebiegał bez zakłóceń, aż do fazy przyziemienia. Potwierdza to zarówno oświadczenie instruktora, jak i nagranie z kamery monitoringu lotniska. Po przyziemieniu na dwa koła podwozia głównego, na skutek zbyt gwałtownego pochylenia nosa samolotu (oddanie drążka), samolot najpierw dotknął ziemi dziobem, a następnie cały odbił się od ziemi. Uczeń-pilot ponownie oddała drążek pochylając nos samolotu, co spowodowało wtórne odbicia o narastającej amplitudzie (trzy następujące po sobie odbicia – „kangury”). Instruktor nadzorujący lot wydał przez radio polecenie, aby nie oddawać drążka. Trudno jednoznacznie określić, w jakim stopniu uczeń-pilot zareagowała na wydaną komendę, jednakże amplituda odbić zaczęła maleć i według instruktora sytuacja wydawała się opanowana. W tym jednak momencie uczeń-pilot podjęła nieprawidłową decyzję o odejściu na drugi krąg. Zmieniła ustawienie klap z pozycji II na pozycję I, przestawiła manetkę gazu w pozycję „pełny gaz” i uniosła nos samolotu do góry. Według instruktora, samolot zadarł nos bardzo ostro w górę i gwałtownie skręcił w lewo, prawdopodobnie po wciśnięciu pedału lewego steru kierunku. Uczeń-pilot nie była w stanie wytłumaczyć, dlaczego wychyliła ster kierunku w stronę przeciwną niż wymagała tego sytuacja. Instruktor ponownie wydał komendę, aby wychylić lotkę samolotu w prawo, w celu przeciwdziałania gwałtownemu odchyleniu nosa samolotu. Konsekwencją dużego kąta natarcia i małej prędkości samolotu było przeciągnięcie i wprowadzenie w pierwszą fazę korkociągu. Wychylenie przez uczeń-pilot lotki w prawo, zatrzymało obrót samolotu w lewo, ale z uwagi na małą wysokość, nie zapobiegło zderzeniu z ziemią. Doszło do zetknięcia się prawego skrzydła z ziemią, obrotu i uderzenia lewym skrzydłem w ziemię. Samolot zakończył lot obrócony o 180° do zamierzonego kierunku lotu. Uczeń-pilot samodzielnie opuściła kabinę samolotu nie odnosząc żadnych obrażeń ciała. Samolot w wyniku zdarzenia uległ znacznym uszkodzeniom. Po zdarzeniu uczeń-pilot oraz instruktor zostali poddani badaniu na zawartość alkoholu w wydychanym powietrzu – wynik negatywny. Uczeń-pilot posiadała aktualne badania lotniczo-lekarskie, a samolot dokumentację techniczną i ubezpieczenie OC w okresie ważności.

Miejsce zdarzenia: Lotnisko Leszno-Strzyżewice (EPLS)

Państwo: Polska

Rodzaj i typ statku powietrznego: Viper SD-4 Night-VFR

Znaki rejestracyjne: SP-DMT

Numer akt: 2022/6396

ZałącznikWielkość
2022_6396_u.pdf129.48 KB
comments powered by Disqus