Lokalizacja
Opis: W dniu 3 sierpnia 2012 r., o godz. 13:38 LMT, pilot szybowcowy wystartował na szybowcu SZD-30 PIRAT na holu za samolotem JAK-12M, na kierunku 12 z lotniska Zamość-Mokre (EPZA). Lot odbywał się na zad B/VIII ĆW 1 "Treningowe loty termiczne i żaglowe" (wg programu szkolenia szybowcowego Aeroklubu Polskiego). Start i lot w zespole samolot-szybowiec przebiegał prawidłowo. Na wysokości ok. 600 m AGL zespół wleciał w noszenie termiczne i nastąpiło wyniesienie szybowca powyżej samolotu. Po wizualnym sygnale samolotu holującego i podaniu przez radio komendy do wyczepienia, pilot szybowca pociągnął za linkę wyczepu ale nie upewnił się o wyczepieniu liny holowniczej. Podczas wykonywania zakrętu nastąpiło przejście zespołu do lotu nurkowego. Pilot szybowca stwierdził brak reakcji na wychylenie steru wysokości. Po zerwaniu liny holowniczej nastąpiło gwałtowne otwarcie się limuzyny szybowca. Samolot holujący został wyprowadzony do lotu horyzontalnego, a szybowiec kontynuował lot z dużym kątem pochylenia, nabierając prędkości. Pilot nie reagował na polecenia kierującego lotami. Widząc szybko zbliżającą się ziemię, pilot podjął decyzję o wykonaniu skoku ratowniczego. Wykonał awaryjny zrzut limuzyny i w locie ustalonym ze znacznym kątem pochylenia, opuścił kabinę przez lewą burtę szybowca. Szybowiec wszedł w korkociąg i zderzył się z ziemią. Szybowiec uległ zniszczeniu. Pilot wylądował na spadochronie odniósł nieznaczne obrażenia ciała.
Miejsce zdarzenia: Lotnisko Zamość-Mokre
Państwo: Polska
Rodzaj i typ statku powietrznego: Szybowiec SZD-30 PIRAT
Znaki rejestracyjne: SP-2975
Numer akt: 920/12
Powiązane raporty:
Załącznik | Wielkość |
---|---|
20120920RW.pdf | 284.11 KB |