Awaria zaworów wydechowych i awaryjne lądowanie samolotu Cessna FA150L SP-KIK 69/04

Data zdarzenia: 
6 May, 2004 (godzina nieokreślona)

Lokalizacja

Szembekowo
Poland
53° 2' 5.334" N, 18° 50' 24.144" E

Uchwała Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych dotycząca zdarzenia numer: 69/04

Miejsce zdarzenia: Szembekowo k/Torunia / Lipia Góra k
Państwo: Polska

Rodzaj i typ statku powietrznego: samolot Cessna FA150L
Znaki rejestracyjne: SP-KIK

Przyczyna incydentu:
Urwanie sie grzybków zaworów wydechowych, co spowodowało spadek mocy silnika
i wymusiło ladowanie awaryjne. Prawdopodobna przyczyna urwania sie grzybków był brak
wymiany zaworów w momencie okreslonym przez producenta silnika, tj. w trakcie ostatniej
naprawy głównej.
Okolicznosci sprzyjajace zaistnieniu zdarzenia lotniczego:
Niestaranne wykonanie czynnosci okresowych, które mogłyby wczesniej wykryc nadmierne
zużycie trzonka zaworu wydechowego i zapobiec urwaniu sie grzybka.

Zalecenia profilaktyczne:
W stosunku do firmy wykonujacej ostatnia naprawe główna silnika oraz do osób
wykonujacych obsługi bieżace silnika – wg uznania ULC.

Wyjasnienie:
Zdarzenia nr 69/04 i 192/06 zaistniały na tym samym silniku na tym samym samolocie tego
samego Użytkownika. Oba zostały zakwalifikowane jako incydenty i badane przez tego
Użytkownika. W obu przypadkach nastapił spadek mocy silnika w czasie lotu spowodowany
urwaniem grzybka zaworu wydechowego. Komisja Użytkownika nie była w stanie ustalic
przyczyny urywania sie grzybków zaworowych.
W czasie opracowywania tych zdarzen PKBWL skojarzyła oba zdarzenia i właczyła sie w badanie
(bez zmiany kwalifikacji) zlecajac wykonanie ekspertyzy w certyfikowanym warsztacie
remontowym.
Sprawozdanie z tej ekspertyzy stanowi materiał badawczy do obu zdarzen a wniosek koncowy tam
zamieszczony jest podstawa do podania prawdopodobnej przyczyny urywania sie grzybków
zaworów wydechowych.

ZałącznikWielkość
Uchwała62.57 KB
comments powered by Disqus