Lokalizacja
Opis: 29 lutego 2024 r. pilot (obywatel Włoch) posiadający licencję pilota turystycznego PPL(A), dokonał rezerwacji samolotu Cessna F150F w Ośrodku Szkolenia Lotniczego Evair (Warszawa Babice) na lot widokowy wraz z pasażerką na dzień 1 marca 2024 r.
1 marca 2024 r. po przybyciu na lotnisko i załatwieniu niezbędnych formalności, pilot wykonał przegląd przedlotowy samolotu oraz zatankował go do pełna paliwem. Około 16:16 pilot podjął trzykrotną bezskuteczną próbę uruchomienia silnika. Dopiero przy czwartej próbie silnik został uruchomiony przez pracownika firmy (instruktora). Po uzyskaniu zgody pilot przekołował samolot do progu RWY 10, gdzie przeprowadził próbę silnika. Podczas startu samolotu pilot nie stwierdził nieprawidłowości i kontynuował lot do osiągnięcia wysokości 1800 ft i prędkości 80 kt. Pilot oświadczył, że podczas lotu czterokrotnie włączył na 1-2 minuty podgrzew gaźnika. Po ostatnim włączeniu podgrzewu obroty silnika spadły do 2200-2300 obr/min. Pilot zwiększył obroty do 2500 obr/min, lecz obroty znowu zaczęły spadać. W tej sytuacji pilot zdecydował o zawróceniu w kierunku lotniska Babice, jednak po chwili ocenił, że nie doleci do EPBC i podjął decyzję o lądowaniu awaryjnym, o czym poinformował FIS Warszawa. Na miejsce lądowania wybrał teren niezabudowany, ale bardzo podmokły, w dzielnicy Wawer. Pilot rozpoczął zniżanie przy obrotach silnika 1200-1300 obr/min, wypuścił klapy, a przed przyziemieniem zamknął zawór paliwa oraz wyłączył zasilanie elektryczne. Po przyziemieniu samolot po przebyciu około 15 m, zatrzymał się i kapotował. Pilot i pasażerka zostali przetransportowani do szpitala śmigłowcem, gdzie stwierdzono lekkie obrażenia pasażerki.
Miejsce zdarzenia: teren niezabudowany w dzielnicy Warszawy - Wawer
Państwo: Polska
Rodzaj i typ statku powietrznego: Cessna F150F
Znaki rejestracyjne: D-EKIQ
Numer akt: 2024-0009
Załącznik | Wielkość |
---|---|
2024-0009-rw.pdf | 997.25 KB |
2024_0009_rk.pdf | 4.13 MB |
2024_0009_rk_eng.pdf | 4.18 MB |
2024_0009_u.pdf | 1.25 MB |
2024-0009-rw_en.pdf | 1009.71 KB |