Lokalizacja
Opis: 04.09.2022 r. pilot z licencją PPL(A) wykonywał lot samolotem Cessna 150 G o znakach rozpoznawczych D-ECNI. Na pokładzie samolotu znajdował się pasażer. Po starcie z lotniska EPBC i minięciu punktu VFR ZULU, pilot nawiązał łączność z FIS Olsztyn. Zgodnie z oświadczeniem pilota lot przebiegał w sposób normalny, ale rozpoczynały się turbulencje i było możliwe, że jego uwaga była skupiona na utrzymaniu założonej trasy lotu. Trasa ta zmierzała w kierunku północnym omijając CTR EPMO i strefę TRA45, o której aktywności pilot wiedział. W czasie lotu pasażer zwrócił uwagę pilota na to, że samolot Cessna 150 przelatywał obok lądowiska Chrcynno (EPNC) położonego w strefie TRA45. Strefa ta była aktywna w przedziale wysokości od poziomu terenu do 2000 ft AMSL i zabezpieczała realizację skoków spadochronowych w rejonie tego lądowiska z dwóch samolotów Cessna 208. Powyżej strefy TRA45 skoki odbywały się w rejonach CHRCYNNO AREA wyznaczonych w przestrzeni TMA Warszawa. W czasie dolotu samolotu Cessna 150 do TRA45 jeden z samolotów Cessna 208, lecąc na wysokości 4000 ft AMSL z kursem 280°, wyrzucił skoczków tak, aby mogli oni wylądować na lądowisku EPNC. Gdy skoczkowie opadając na spadochronach znajdowali się na wysokości około 2300 ft AMSL samolot Cessna 150 wykonywał lot na wysokości około 1000 ft AMSL na zachód od planowanego miejsca lądowania skoczków. Pilot samolotu Cessna 150 oświadczył, że nie widział skoczków w powietrzu, a skoczkowie ocenili, że samolot znajdował się zbyt blisko nich. Pilot samolotu Cessna 150 był przekonany, że ominął rejon skoków od strony zachodniej.
Miejsce zdarzenia: Strefa TRA45
Państwo: Polska
Rodzaj i typ statku powietrznego: Cessna 150 G
Znaki rejestracyjne: D-ECNI
Numer akt: 2022/5224
Powiązane raporty:
Załącznik | Wielkość |
---|---|
2022_5224_uchwala.pdf | 259.58 KB |