Zderzenie z ziemią śmigłowca Mc Donnell Douglas MD 500E N60EP 580/16

Data zdarzenia: 
7 April, 2016 - 16:13

Lokalizacja

Burkatów
Poland
54° 3' 18.7488" N, 22° 54' 5.2812" E

 Opis: Po starcie pilot wykonał jedno okrążenie nad terenem przedsiębiorstwa, a następnie na wysokości około 30-40 m przeszedł do zawisu w rejonie nowo wybudowanych obiektów przedsiębiorstwa w celu umożliwienia wykonania ich zdjęć przez pasażera śmigłowca. W trakcie zawisu śmigłowiec wykonał gwałtowne obniżenie ogona do tyłu, a następnie wszedł w samoobrót w prawo z jednoczesnym przechyleniem w lewo. Jako pierwsza weszła w kontakt z podłożem (i rosnącymi w miejscu upadku młodymi drzewami) płoza lewego podwozia, a dopiero następnie łopaty wirnika głównego (z powodu odkształcenia wirnika głównego „w tulipan”). Taka kolejność zderzenia z ziemią i odłamywanie lewej płozy od goleni podwozia sprzyjały pochłonięciu części energii zderzenia. W trakcie zderzenia z ziemią doszło też do złamania belki ogonowej i obcięcia łopat śmigła ogonowego przez łopaty wirnika głównego, opadające sprężyście po uderzeniu śmigłowca w ziemię, które następnie powróciły do stanu odkształcenia „w tulipan”. Nie stwierdzono, aby jakakolwiek część śmigłowca odpadła od niego przed zderzeniem z ziemią. Wartość deceleracji wskutek uderzenia w ziemię przy uzyskanej prędkości opadania ok.11,6 m/s była wystarczająca dla aktywowania radiostacji ratowniczej ELT.
Śmigłowiec uderzył w ziemię przewracając się na lewy bok.
Pilot i pasażer opuścili śmigłowiec przy pomocy świadków zdarzenia odnosząc poważne obrażenia, a śmigłowiec uległ zniszczeniu.

Miejsce zdarzenia: Burkatów

Państwo: Polska

Rodzaj i typ statku powietrznego: Mc Donnell Douglas MD 500E

Znaki rejestracyjne: N60EP

Numer akt: 580/16

Powiązane raporty:

ZałącznikWielkość
2016_0580_rw.pdf336.48 KB
raport_koncowy_580_16.pdf1.99 MB
album_ilustracji_580_16.pdf14.83 MB
final_report_580_16.pdf1.89 MB
album_of_illustrations_580_16.pdf14.63 MB
comments powered by Disqus