Lokalizacja
Opis: Po starcie pilot wykonał jedno okrążenie nad terenem przedsiębiorstwa, a następnie na wysokości około 30-40 m przeszedł do zawisu w rejonie nowo wybudowanych obiektów przedsiębiorstwa w celu umożliwienia wykonania ich zdjęć przez pasażera śmigłowca. W trakcie zawisu śmigłowiec wykonał gwałtowne obniżenie ogona do tyłu, a następnie wszedł w samoobrót w prawo z jednoczesnym przechyleniem w lewo. Jako pierwsza weszła w kontakt z podłożem (i rosnącymi w miejscu upadku młodymi drzewami) płoza lewego podwozia, a dopiero następnie łopaty wirnika głównego (z powodu odkształcenia wirnika głównego „w tulipan”). Taka kolejność zderzenia z ziemią i odłamywanie lewej płozy od goleni podwozia sprzyjały pochłonięciu części energii zderzenia. W trakcie zderzenia z ziemią doszło też do złamania belki ogonowej i obcięcia łopat śmigła ogonowego przez łopaty wirnika głównego, opadające sprężyście po uderzeniu śmigłowca w ziemię, które następnie powróciły do stanu odkształcenia „w tulipan”. Nie stwierdzono, aby jakakolwiek część śmigłowca odpadła od niego przed zderzeniem z ziemią. Wartość deceleracji wskutek uderzenia w ziemię przy uzyskanej prędkości opadania ok.11,6 m/s była wystarczająca dla aktywowania radiostacji ratowniczej ELT.
Śmigłowiec uderzył w ziemię przewracając się na lewy bok.
Pilot i pasażer opuścili śmigłowiec przy pomocy świadków zdarzenia odnosząc poważne obrażenia, a śmigłowiec uległ zniszczeniu.
Miejsce zdarzenia: Burkatów
Państwo: Polska
Rodzaj i typ statku powietrznego: Mc Donnell Douglas MD 500E
Znaki rejestracyjne: N60EP
Numer akt: 580/16
Powiązane raporty:
Załącznik | Wielkość |
---|---|
2016_0580_rw.pdf | 336.48 KB |
raport_koncowy_580_16.pdf | 1.99 MB |
album_ilustracji_580_16.pdf | 14.83 MB |
final_report_580_16.pdf | 1.89 MB |
album_of_illustrations_580_16.pdf | 14.63 MB |