Wyłączenie się silnika podczas wznoszenia samolotu Socata Rallye 235 C 1112/18

Data zdarzenia: 
8 May, 2018 - 14:20

Lokalizacja

Lotnisko Grudziądz-Lisie Kąty (EPGI)
Poland
53° 31' 27.9984" N, 18° 50' 57.9984" E

 Opis: W dniu 8 maja 2018 r. pilot samolotowy z licencją PPL(A) wykonywał loty połączone z holowaniem szybowców samolotem Socata Rallye. Start zespołu samolot-szybowiec nastąpił z pasa 13 ok. godziny 14.20 LMT. Był to pierwszy lot pilota w tym dniu po zmianie pilotów holujących. Start i pierwsza faza wznoszenia przebiegała bez zakłóceń. W trakcie dalszego wznoszenia i wykonaniu zakrętu pod wiatr po przekroczeniu wysokości 400 ft. pilot schował klapy, zredukował ładowanie, zaciążył śmigło, wyłączył pompę paliwową. Kilka sekund później na wysokości ok. 500 ft. nastąpiło wyłączenie silnika. Pilot zabezpieczył prędkość i skierował samolot na pole na wprost w celu wykonania awaryjnego lądowania. Pilot włączył elektryczną pompę paliwa oraz rozrusznik nadając jednocześnie przez radio komunikat o awarii silnika. Po usłyszeniu komunikatu o awarii silnika pilot szybowca wyczepił się i wykonał dowrót do lotniska bezpiecznie lądując z wiatrem. Pilot po pierwszej bezskutecznej próbie uruchomienia silnika przełączył zawór paliwa na zbiornik prawy i ponownie przystąpił do uruchomienia silnika, próba uruchomienia powiodła się. Pilot po sprawdzeniu parametrów pracy silnika wyprowadził samolot do lotu poziomego a następnie po upewnieniu się, że silnik pracuje prawidłowo przeszedł na wznoszenie i wykonał zakręt do lotniska, wykonał bezpieczne lądowanie na pasie 31. Po zakończonym dobiegu sprawdził poziom paliwa w zbiornikach i stwierdził brak paliwa w lewym zbiorniku, na którym to zbiorniku wykonany był start zespołu samolot-szybowiec.

Miejsce zdarzenia: Lotnisko Grudziądz-Lisie Kąty (EPGI)

Państwo: Polska

Rodzaj i typ statku powietrznego: Socata Rallye 235 C

Znaki rejestracyjne:

Numer akt: 1112/18

Powiązane raporty:

ZałącznikWielkość
informacja_o_zdarzeniu_1112_2018.pdf204.53 KB
comments powered by Disqus