Zdarzenie lotnicze z udziałem samolotu PZL–Koliber 160A SP-GZB 2020/757

Data zdarzenia: 
29 February, 2020 - 13:08

Lokalizacja

Lotnisko Warszawa-Babice (EPBC)
Poland
52° 16' 9.0588" N, 20° 54' 25.9812" E

Opis: Po wykonaniu pierwszego kręgu pilot wykonał „touch-and-go” i wystartował do następnego kręgu.
Po drugim kręgu pilot zamierzał wykonać pełne lądowanie, jednakże na skutek niestabilnego wiatru przerwał wykonywanie podejścia (wykonał „go-around”) i przeszedł do wykonania trzeciego kręgu.
Widząc nieudaną próbę lądowania informator AFIS EPBC zdecydował o postawieniu w gotowości załogi zakładowej straży pożarnej (ZSP) w celu zabezpieczenia następnego lądowania. Załoga ZSP zajęła miejsce na drodze kołowania A1.
Po wykonaniu trzeciego kręgu, w fazie wytrzymania pilot podjął decyzję o wykonaniu kolejnego „go-around”. Pilot zwiększył obroty silnika, po czym samolot przechylił się na lewe skrzydło i doszło do jego kontaktu z drogą startową. W konsekwencji samolot wykonał zakręt w lewo („cyrkiel”) o około 90o i po kilkudziesięciu metrach zatrzymał się na trawiastej płaszczyźnie lotniska.
W trakcie wykonywania kręgów pilot zauważył, że samolot był znoszony w kierunku północnym i przed czwartym zakrętem miał małą prędkość względem ziemi. W fazie wyrównania znoszenie z osi drogi startowej pilot korygował lotkami, a po zwiększeniu mocy silnika lotkami oraz sterem kierunku.
Pilot i podróżny nie odnieśli obrażeń i opuścili kabinę samolotu o własnych siłach.

Miejsce zdarzenia: Lotnisko Warszawa-Babice (EPBC)

Państwo: Polska

Rodzaj i typ statku powietrznego: PZL – Koliber 160A

Znaki rejestracyjne: SP-GZB

Numer akt: 2020/757

Powiązane raporty:  

ZałącznikWielkość
2020_757_rk.pdf874.35 KB
comments powered by Disqus