Lokalizacja
Opis: Po ok. 10 minutach od rozpoczęcia tankowania samolotu z prawego zbiornika drenażowo-wentylacyjnego zaczęło wyciekać paliwo. Operator tankujący samolot natychmiast przerwał tankowanie i powiadomił obecną na miejscu załogę lotniskowej straży pożarnej. Miejsce zdarzenia zostało zabezpieczone do czasu przybycia kolejnych pojazdów straży pożarnej w celu neutralizacji rozlewiska. Przyczyną zdarzenia była usterka techniczna instalacji paliwowej samolotu. Po ok. trzech godzinach organizacja dostarczająca paliwo do samolotów otrzymała zlecenie tankowania tego samego samolotu. Operator pojazdu tankującego przed rozpoczęciem tankowania poinformował nowego dowódcę samolotu, ponieważ załoga w tym czasie została wymieniona, że przy poprzednim tankowaniu doszło do wycieku paliwa na skutek usterki zaworu odcinającego. Ustawienia w samolotowym panelu sterowania tankowaniem zostały wykonane przez dowódcę samolotu. Na wyraźne polecenie kapitana został uruchomiony przepływ paliwa z autocysterny. W tym momencie paliwo zaczęło ponownie wyciekać ze zbiornika przelewowego prawego skrzydła. Tankowanie zostało natychmiast przerwane przez operatora autocysterny. Lotniskowa straż pożarna ponownie zmuszona była do neutralizacji rozlewiska. Poinformowany o zdarzeniu przedstawiciel operatora potwierdził, że pomimo zgłoszonej usterki, bez przeprowadzenia przeglądu i naprawy samolot został zaplanowany na kolejny rejs.
Miejsce zdarzenia: Port Lotniczy im. Jana Pawła II Kraków-Balice (EPKK)
Państwo: Polska
Rodzaj i typ statku powietrznego: Boeing 737-800
Znaki rejestracyjne:
Numer akt: 1764/13
Powiązane raporty:
Załącznik | Wielkość |
---|---|
2013_1764_rk.pdf | 199.24 KB |