Lokalizacja
Opis: Załoga samolotu Embarer190 (E190) wykonywała lot na trasie EPWA-LFPG i po starcie z EPWA wznosiła się początkowo do poziomu FL 320 z kursem na punkt nawigacyjny TOMTI. W tym samym czasie w sektorze kontroli ruchu lotniczego ACC „T” znajdowały się m.in. dwa kolejne samoloty: Boeing 737-800 (B738) lecący na punkt nawigacyjny TOMTI na poziomie FL 340 oraz Airbus A321 (A321) lecący na poziomie FL 350 na punkt nawigacyjny DESEN. Z uwagi na potencjalny konflikt między wznoszącym się samolotem E190, którego poziom przelotowy wynosił FL 360 a samolotami B738 oraz A321, kontroler ruchu lotniczego (krl) zapytał pilota samolotu E190 o prędkość pionową wznoszenia, która według informacji pilota wynosiła 1000 stóp na minutę (ft/min). Następnie krl nakazał załodze E190 utrzymywanie średniej prędkości wznoszenia 1000 stóp na minutę do osiągniecia poziomu przelotowego FL 360. Załoga potwierdziła tą instrukcję. Kontroler ruchu lotniczego wydał zgodę na kontynuowanie wznoszenia samolotu E190 do FL 360. Z uwagi na zmniejszającą się odległość poziomą między samolotem E190 a samolotem B738, krl wydał instrukcję skrętu dla załogi samolotu B738 o 5 stopni w prawo. Następnie krl zapytał załogę E190, czy jest w stanie utrzymywać prędkość pionową wznoszenia 1000 ft/min. do osiągnięcia poziomu FL 360. Pilot odpowiedział, że nie będzie w stanie utrzymywać tej wartości prędkości pionowej. Krl wydał załodze E190 instrukcję skrętu w prawo o 30 stopni oraz przyśpieszenie wznoszenia do przecięcia poziomu FL 350 i jednocześnie przekazał informację o konfliktowym ruchu lotniczym tj. samolocie B738. W międzyczasie krl wydał załodze samolotu A321 instrukcję skrętu w prawo o 15 stopni. Najmniejsza dległość między samolotami E190 a B738 wynosiła 6,7 NM w poziomie oraz 700 ft w pionie, przy minimalnej wymaganej w tej przestrzeni powietrznej 7 NM lub 1000 ft.
Miejsce zdarzenia: FIR EPWW
Państwo: Polska
Rodzaj i typ statku powietrznego: Embraer 190, Boeing 737-800, Airbus A321
Znaki rejestracyjne:
Numer akt: 859/14
Powiązane raporty:
Załącznik | Wielkość |
---|---|
2014_0859_rk.pdf | 217.37 KB |