Zdarzenie lotnicze z udziałem samolotu TECNAM P2008-JC SP-DME 2019/2859

Data zdarzenia: 
14 July, 2019 (godzina nieokreślona)

Lokalizacja

lotnisko Piotrków Trybunalski (EPPT)
Poland
51° 22' 59.0016" N, 19° 41' 17.9988" E

 Opis: Pilot z licencją PPL(A) wykonywał lot samolotem Tecnam P2008-JC o znakach rozpoznawczych SP-DME. Trasa obejmowała przelot z lotniska Łódź (EPLL) na lotnisko Rudniki koło Częstochowy (EPRU), z wykonaniem jednego konwojera na lotnisku EPPT.
Pilot samolotu Tecnam zgłosił się nad punktem NOVEMBER lotniska EPPT przekazując swoje zamiary. Kierownik skoków przekazał pilotowi informacje przylotowe, ale nie poinformował go o skokach spadochronowych. Pilot samolotu Tecnam zgłosił meldunek pozycyjny wlatując na pozycję z wiatrem do RWY 03. Następnie pilot zauważył samolot Skyvan na prostej i zdecydował o wydłużeniu pozycji z wiatrem w celu wypracowania odpowiedniej separacji. Gdy samolot Tecnam znalazł się na prostej do RWY 03, na zniżaniu, na wysokości około 300 ft AGL, pilot zauważył, iż wbrew jego oczekiwaniom samolot Skyvan nie wylądował na pasie trawiastym tylko na asfaltowym i wykonywał backtrack1. W związku z tym pilot samolotu Tecnam zdecydował o odejściu na drugi krąg.
Załoga samolotu Skyvan wykonującego backtrack na RWY 03 zauważyła, iż tor lotu samolotu prowadzi wprost na podchodzącego do lądowania skoczka, który znajdował się nad pierwszą częścią RWY 03. Dowódca samolotu Skyvan ocenił, że załoga samolotu Tecnam nie reaguje na zaistniałą sytuację i nadał przez radio polecenie, aby natychmiast wykonali zakręt w prawo z powodu obecności skoczka znajdującego się na kursie samolotu. Po usłyszeniu informacji o obecności skoczka nad RWY pilot samolotu Tecnam wykonał zakręt w prawo w celu oddalenia się od osi pasa. Samolot Tecnam ominął skoczka i kontynuował lot po wyznaczonej trasie.

Miejsce zdarzenia: lotnisko Piotrków Trybunalski (EPPT)

Państwo: Polska

Rodzaj i typ statku powietrznego: TECNAM P2008-JC

Znaki rejestracyjne: SP-DME

Numer akt: 2019/2859

ZałącznikWielkość
2019_2859-u.pdf119.87 KB
comments powered by Disqus