Lokalizacja
Uchwała Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych dotycząca zdarzenia numer: 147/09
Miejsce zdarzenia: okolice lotniska Toruń (EPTO)
Państwo: Polska
Rodzaj i typ statku powietrznego: spadochron Mars 291
Znaki rejestracyjne: -
Przyczyna incydentu:
1. Wykonanie zrzutu skoczków nad niewłasciwym punktem, co w poważny sposób ograniczyło możliwosci wyladowania ucznia-skoczka w bezpiecznym terenie;
2. Bład załogi samolotu powodujacy przelot poza przyjetym w poprzednich najsciach punktem zrzutu i poinformowanie wyrzucajacego, że samolot znajduje sie nad własciwym punktem zrzutu;
3. Błedy w organizacji skoków, które nie wyeliminowały pomyłki załogi samolotu i w konsekwencji doprowadziły do skoku ucznia-skoczka nad punktem, niegwarantujacym ladowania w wyznaczonym rejonie:
– nienawiazanie przez załoge samolotu łacznosci z kierujacym skokami w celu upewnienia sie czy nie ma przeciwwskazan przystapienia do zrzutu skoczków;
– nieskontrolowanie przez instruktora-wyrzucajacego przed podaniem komendy do skoku, czy samolot znajduje sie nad własciwym (okreslonym wczesniej na podstawie zrzutu sondy) punktem.
Zalecenia profilaktyczne:
Panstwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych po zapoznaniu sie ze zgromadzonymi w trakcie badania zdarzenia materiałami proponuje wprowadzenie nastepujacych zalecen profilaktycznych:
1. Podczas wykonywania skoków spadochronowych, osoby wykonujace czynnosci wyrzucajacego nie powinny jednoczesnie wykonywac czynnosci pilota tandemu, chyba, że czynnosci zwiazane z przygotowaniem do skoku tandemowego wykonywane sa w osobnym najsciu samolotu do zrzutu;
2. Organizatorzy skoków spadochronowych powinni opracowac procedury wewnetrzne obejmujace współprace pomiedzy załoga samolotu, z którego wykonywane sa skoki i wyrzucajacym oraz kierujacym skokami / lotami, jesli taka funkcja jest przewidziana.
Załącznik | Wielkość |
---|---|
Uchwała | 64.48 KB |