Błędna identyfikacja lotniska i wlot w przestrzeń powietrzną strefy ruchu lotniczego samolotu Jetstream 32 SP-KWE 147/06

Data zdarzenia: 
22 June, 2006 (godzina nieokreślona)

Lokalizacja

Poland
52° 19' 54.9588" N, 16° 57' 59.7384" E

Uchwała Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych dotycząca zdarzenia numer: 147/06

Miejsce zdarzenia: Przestrzeń powietrzna Poznań-Krzesiny
Państwo: Polska

Rodzaj i typ statku powietrznego: Samolot Jetstream 32
Znaki rejestracyjne: SP-KWE

Przyczyna incydentu:
Przyczyną incydentu był niezamierzony wlot samolotu SP-KWE, w wyniku błędnej identyfikacji lotniska, w przestrzeń powietrzną strefy ruchu lotniskowego lotniska wojskowego Poznań –Krzesiny (MATZ EPKS).

Zalecenia profilaktyczne:
1. Przypomnieć załogom wykonującym loty do EPPO o możliwości błędnej identyfikacji lotniska EPKS z EPPO oraz o właściwym nawigacyjnym przygotowaniu do lotu.
2. Zintensyfikować prace wdrożeniowe przy uruchamianiu nowego sytemu radarowego, które powinny doprowadzić do jak najszybszego uruchomienia radarowej służby organu kontroli zbliżania w rejonie kontrolowanym lotniska Poznań-Ławica (EPPO).
3. Do czasu zapewnienia radarowej służby ruchu lotniczego w TMA EPPO, wprowadzić w lotach wykonywanych według przepisów IFR bezwzględny nakaz wydawania przez organ kontroli lotniska TWR EPPO zezwolenia na
podejście do lądowania tylko według opublikowanych procedur.
4. Rozważyć wprowadzenie do Instrukcji Operacyjnej TWR EPPO zapisu, że w sytuacjach, kiedy została wydana zgoda na podejście do lądowania z widocznością, kontroler ruchu lotniczego organu kontroli lotniska TWR EPPO ma obowiązek zapytać pilota statku powietrznego o odległość w stosunku do pomocy nawigacyjnych LAW lub POZ, i na podstawie tej informacji oraz po uzyskaniu kontaktu wzrokowego ze statkiem powietrznym może wydać zezwolenie na lądowanie.
5. Powyższe zdarzenie omówić z personelem latającym Jet Air oraz kontrolerami TWR EPPO.

ZałącznikWielkość
2006_147_U.pdf131.24 KB
comments powered by Disqus