Lokalizacja
Opis: W dniu 23 listopada 2013 roku załoga dyżurna EMS wylądowała na lotnisku Rzeszów-Jasionka
(EPRZ) gdzie odebrano pacjenta bez wyłączania silników. Po zakończeniu załadunku chorego, dowódca samolotu zwolnił hamulec postojowy i zwiększył moc zespołu napędowego, ale samolot nie zaczął przemieszczać się do przodu. Po kilkukrotnym zwiększaniu mocy silników drugi pilot obserwujący wskazania przyrządów pokładowych poinformował dowódcę o zbyt szybkim wzroście wskazań TQ oraz niskich wartościach prędkości obrotowej śmigieł. Dowódca zorientował się, że manetki CL znajdują się w pozycji FTR nie używanej do kołowania i przestawił manetki CL z pozycji FTR na pozycję GI (GROUND IDLE). Dowódca nie mając świadomości o zaistniałym przekroczeniu TQ (torgue) podjął decyzję o kontynuowaniu transportu po trasie EPRZ-EPSC. Zlecenie transportu ratowniczego zostało zrealizowane zgodnie z planem i samolot wylądował na lotnisku EPWA, bez następstw. Dowódca samolotu skontaktował się z Działem Inżynieringu i poinformował o zaistniałym zdarzeniu. Po sprawdzeniu, że Turbine Trucker wygenerował raport o przekroczeniu, samolot zawieszono w eksploatacji i wysłano zapytanie do producenta silników o interpretację wartości odnotowanych przez system ADAS z zapisami EMM. Po dokonaniu trzech analiz laboratoryjnych producent zalecił wysłanie jednego z silników do naprawy w zakładzie remontowym.
Miejsce zdarzenia: lotnisko Rzeszów - Jasionka (EPRZ)
Państwo: Polska
Rodzaj i typ statku powietrznego: Piaggio 180 Avanti I
Znaki rejestracyjne:
Numer akt: 1986/13
Powiązane raporty:
Załącznik | Wielkość |
---|---|
2013_1986_u.pdf | 212.63 KB |