Opis: 24.07.2022 r. pilot z pasażerami wykonywał lot samolotem Cessna T206 o znakach rozpoznawczych SP-CPN. Trasa lotu przebiegała z lotniska Dajtki koło Olsztyna (EPOD) do miejsca lądowania w pobliżu miejscowości Konstancin. W złożonym planie lotu pilot ujął zmianę przepisów wykonywania lotów z VFR na IFR na punkcie KULEK w TMA1 Olsztyn i z IFR na VFR na punkcie LUVSO przed podejściem do planowanego miejsca lądowania. Po starcie samolot Cessna wzniósł się do FL 80 i na tej wysokości doleciał do TMA Warszawa (TMA). O godz. 18:53, informator FIS Olsztyn (FIS) zadzwonił do PC3 APP4 Warszawa (APP), aby uzgodnić warunki wlotu samolotu Cessna do przestrzeni kontrolowanej TMA. Informator FIS przekazał załodze samolotu Cessna informację o braku zgody i zasugerował kontynuowanie lotu z ominięciem przestrzeni TMA poniżej lub z boku. W czasie przekazywania informacji o braku zgody na wlot w TMA samolot Cessna znajdował się, w odległości około 9,3 NM, około 3 min 40 s lotu. Przekazanie załodze informacji o braku zgody na wlot w TMA powinno nastąpić z wyprzedzeniem 5 min lotu, a AS FIS rozpoczynał wtedy wymaganą koordynację. Pilot samolotu Cessna przekazał, że rozpoczyna zniżanie. Nie zgłosił on uwag ani problemów jakie mogły wynikać z braku zezwolenia na wlot i zniżanie poniżej dolnej granicy TMA. O godz. 19:06 pilot samolotu Cessna zgłosił zmianę przepisów wykonywania lotu z IFR na VFR i rozpoczął zniżanie do lądowania. W czasie lotu według IFR pilot samolotu Cessna zakładał, że otrzyma zezwolenie na wlot w TMA zgodnie ze złożonym planem lotu. Z tego powodu odmowa zgody na wlot w TMA spowodowała, że był on zmuszony do szybkiego wypracowania innego dolotu do planowanego miejsca lądowania tak, aby nie naruszyć granicy TMA. W czasie lotu według IFR w przestrzeni powietrznej niekontrolowanej klasy G samolot Cessna nie był objęty służbą kontroli ruchu lotniczego. Gdy samolot Cessna zbliżał się do TMA pilot oczekiwał na zezwolenie na wlot w TMA i nie pytał FIS czy warunki wlotu zostały już uzgodnione. FIS przeprowadził koordynację wlotu samolotu Cessna w TMA, ale rozpoczął ją w czasie, gdy powinien ją przekazać załodze. FIS zapewnił załodze samolotu Cessna służbę doradczą poprzez przekazywanie informacji o możliwych sposobach wykonania zniżania. W ocenie pilota informacja o braku zgody na wlot w TMA została przekazana mu zbyt późno, a odległość od TMA była na tyle mała, że nie zapewniała możliwości bezpiecznego zniżania. Uważał on także, że został zmuszony do wykonania manewru zniżania z bardzo dużymi prędkościami pionowymi. Należy jednak wskazać, że decyzja, co do wyboru sposobu i wykonania zniżania należała do załogi samolotu Cessna.
Miejsce zdarzenia: Rejon TMA Warszawa
Państwo: Polska
Rodzaj i typ statku powietrznego: Cessna T206
Znaki rejestracyjne: SP-CPN
Numer akt: 2022/4003
Załącznik | Wielkość |
---|---|
2022_4003_u.pdf | 178.36 KB |