Lokalizacja
Opis: 26 listopada 2024 r. na lotnisku EPCD załoga w składzie: instruktor oraz szkolony pilot, wykonywała loty po kręgu z asymetrią ciągu w ramach szkolenia do uzyskania uprawnienia MEP(L) z wykorzystaniem samolotu Tecnam P2006T o znakach rozpoznawczych SP-CLE. Celem ćwiczenia była symulacja podejścia i lądowania z symulowaną awarią silnika. W trakcie drugiego lotu instruktor przeprowadził symulowaną awarię lewego silnika przez zdławienie obrotów do biegu jałowego. Po wykonaniu czwartego zakrętu, w locie na kierunku lądowania szkolony pilot nie zapewnił zapasu wysokości i wystarczającej mocy pracującego silnika, wskutek czego profil podejścia przebiegał poniżej nakazanej ścieżki zniżania i nie zapewniał bezpiecznego lądowania. Wykonano odejście na drugi krąg i kolejne podejście do lądowania. Instruktor ponownie zdławił obroty lewego silnika i zdecydował o podejściu do lądowania bez wypuszczonych klap. Szkolony pilot zbudował szerszy krąg niż w poprzednim locie przez co zwiększyła się odległość pomiędzy czwartym zakrętem a progiem pasa 18L. Po wyprowadzeniu samolotu na kierunek lądowania, szkolony pilot ponownie nie zapewnił możliwości kontynuowania lotu bez utraty wysokości wskutek czego profil podejścia przebiegał poniżej nakazanej ścieżki zniżania. Załoga nie wykonała czynności wynikających z AFM i nie ustawiła w chorągiewkę śmigła silnika niepracującego. Instruktor zwrócił szkolonemu pilotowi uwagę na potrzebę zwiększenia mocy silnika pracującego w celu ustabilizowania trajektorii i zapewniania wysokości. Szkolony pilot nieznacznie zwiększył ciśnienie ładowania. Nie zapewniło to wystarczającego wzrostu zapotrzebowania na moc, a instruktor nie zareagował na nieprawidłowe ustawienie mocy silnika pracującego co skutkowało przyziemieniem samolotu tuż przed progiem drogi startowej. W wyniku przedwczesnego przyziemienia zostały uszkodzone dwie lampy krawędziowe drogi startowej. Po skołowaniu na płytę postojową wykonano oględziny samolotu, które ujawniły uszkodzenia goleni podwozia oraz dolnego poszycia kadłuba. Załoga samolotu opuściła kabinę o własnych siłach, nie odniosła obrażeń.
Miejsce zdarzenia: lotnisko Depułtycze Królewskie (EPCD)
Państwo: Polska
Rodzaj i typ statku powietrznego: Tecnam P2006T
Znaki rejestracyjne: SP-CLE
Numer akt: 2024-0137
Załącznik | Wielkość |
---|---|
2024_0137_u.pdf | 137.07 KB |