Lokalizacja
Opis: 29 czerwca 2019 r. pilot szybowca ASG-29E o znakach rejestracyjnych D-KCEI wystartował z lotniska Olsztyn Dajtki (EPOD) z zamiarem wykonania przelotu o długości 400 km z czterema punktami zwrotnymi. Ze względu na słabe warunki termiczne, po pierwszym punkcie zwrotnym, pilot postanowił przerwać zadanie. Znajdował się w rejonie miejscowości Barczewo, gdzie przeważały pola uprawne porośnięte wysokim zbożem. Zdecydował się na powrót do lotniska i na wysokości około 600 m podjął decyzję o uruchomieniu silnika dolotowego. Pomimo wysunięcia się kolumny ze śmigłem z komory silnika, kilkakrotne próby uruchomienia silnika nie powiodły się. Pilot rozpoczął manewr lądowania w terenie przygodnym z wysokości 300-400 m na uprzednio wybranym polu. W końcowej fazie lądowania, podczas wytrzymania, nastąpiło gwałtowne wyhamowanie prędkości postępowej szybowca i przytrzymanie lewego skrzydła przez wysoką uprawę. Nastąpił obrót (tzw. cyrkiel) wokół osi pionowej szybowca o około 90° w lewą stronę w stosunku do kierunku lądowania. W wyniku takiego lądowania nastąpiło ukręcenie belki ogonowej szybowca w odległości około 1,5 m od krawędzi statecznika pionowego. W trakcie zdarzenia pilot nie odniósł obrażeń i opuścił szybowiec o własnych siłach.
Miejsce zdarzenia: Barczewo k. Olsztyna
Państwo: Polska
Rodzaj i typ statku powietrznego: ASG-29E
Znaki rejestracyjne: D-KCEI
Numer akt: 2513/19
Powiązane raporty:
Załącznik | Wielkość |
---|---|
informacja_o_zdarzeniu_2513_19.pdf | 438.35 KB |